dinsdag 5 december 2017

Max Strub 2: Beethoven vioolconcert (Electrola, 1939)


Max Strub (Mainz, 28.09.1900 - Bad Oeynhausen, 23.03.1966): Duits violist.
Opgeleid aan het conservatorium van Keulen als leerling van Bram Elderling (1865-1943), een leerling van Joseph Joachim. 
Daarna concertmeester onder Fritz Busch bij de opera van Stuttgart en vervolgens vanaf 1922 concertmeester van de Staatskapelle Dresden, ook onder Fritz Busch
1924-1928: leidde de vioolklas van de Staatliche Musikschule Weimar
1927: concertmeester Staatskapelle Weimar. Richtte zijn eerste Strub-Quartett op (met Josef Krips, Rudolf Nel en Hans Schrader)
Concertmeester van de Berliner Staatskapelle o.l.v. Otto Klemperer
1934-1945: gaf les aan de Berliner Musikhochschule
1934: speelde in het Elly Ney trio (Elly Ney, piano; Ludwig Hoelscher, cello)
1938: vormde een trio met Adrian Aeschbacher, piano en Gaspar Cassado, cello
1946: hij richtte mede de Nordwestdeutsche Musikakademie Detmold (tegenwoordig: HochSchule für Musik Detmold) op
In de jaren '50 had Strub opnieuw een pianotrio met Hans Richter-Haaser, piano en Hans Münch-Holland, cello.

Karl Böhm (Graz, 28.08.1894 - Salzburg, 14.08.1981): Oostenrijks dirigent. Afgestudeerd jurist (1919) voordat hij voor de muziek koos. Conservatorium in Graz en Wenen, had o.m. les van Eusebius Mandyczewski (vriend van Brahms). Werkte met Karl Muck, Bruno Waltrer en Hans Knappertsbusch.
1927-1931: Darmstadt
1934-1943: Opera Dresden (opvolger van Fritz Busch die gevlucht was voor de Nazi's).
Böhm had een speciale band met Alban Berg, dirigeerde Wozzeck in 1928 in bijzijn van Berg. Ook had hij een speciale band met Richard Strauss, die Die schweigsame Frau (1935) en Daphne (1938) aan Böhm opdroeg. 
Vanwege zijn Nazi-sympathieën kreeg hij een dirigeerverbod van 1945-1947.
1950-1954: Teatro Colón, Buenos Aires
1954-1956: Wiener Staatsoper
Böhm was vanaf 1957 succesvol in de Metropolitan, dirigeerde vanaf 1962 in Bayreuth, verscheen ook veel op de Salzburger Festspiele.
1967: benoemd als eredirigent van de Wiener Philharmoniker

Karl Böhm heeft erg veel opnamen gemaakt: vanaf 1935 voor HMV/Electrola, na de oorlog voor HMV, Decca, Vox, Philips, Urania en vanaf 1960 DGG.

Een opname uit 1939 op 5 dubbelzijdige 30 cm en één enkelzijdige Electrola. Ik heb er veel werk aan gehad: er zit af en toe een soort schilfertje in het schellak, die harde tikken veroorzaakt. Verder was deel 2 extreem zacht opgenomen. 
Aardig is dat Strub cadensen speelt die ik niet ken. Wie weet welke cadensen hij speelt? 
Overigens is mijn all-time favoriete uitvoering van dit concert die van Herman Krebbers o.l.v. Willem van Otterloo, een Philips-opname uit 1952. 



Ludwig van Beethoven: Vioolconcert in D op.61 (1806)
1  deel 1: allegro ma non troppo    21:57
2  deel 2: larghetto; deel 3: rondo - allegro    20:39
Max Strub, viool; Sächsische Staatskapelle o.l.v. Karl Böhm
78t 30 cm: Electrola DB 5516-5520; DBS 5521
2RA.4130-2; 31-1; 32-2; 33-2; 34-2; 35-3; 36-1; 37-1; 38-3; 39-2; 40-2
Opname 29.06.1939
Totale tijd:   42:36

Download mp3

6 opmerkingen:

  1. Thank you so much for this! It's one of the few earlier recordings of the Beethoven Violin Concerto that I hadn't been able to hear until now. I've added a brief mention (and used your label picture - I hope that's OK) in my Classicalnotes article on the concerto in the section at: http://www.classicalnotes.net/classics5/beethovenvc.html#electricals.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Do you know which cadenzas Strub plays? They were unknown to me.

      Verwijderen
    2. The first movement cadenza did not match any of the 23 on the Petrucci site. I think it consists of pieces of several, including the cadenza with timpani that Beethoven wrote for the piano version of the violin concerto.

      Verwijderen
  2. If only you would post these in lossless. I can't understand the point of making a careful transfer and then downgrading it to mp3...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You can't understand?
      1 Losless files are much bigger than mp3 files
      2 for 78s mp3@320 is a very good quality
      3 server room is expensive, so if you want .flac files, you can pay me, and I'll give you .flac files.

      Verwijderen
  3. I agree. Lossless may make sense for an original in excellent fidelity, but for nearly any historical recording I can hear no audible difference between lossless and mp3 at a good bitrate. Even Pristine, which prides itself upon sonic quality, admits that.

    BeantwoordenVerwijderen