dinsdag 29 maart 2016

René le Roy, Quintette Instr. de France (HMV, 1933)


René le Roy (Maisons-Lafitte, 04.03.1898 - Parijs, 03.01.1985): Frans fluitist en docent. Kreeg eerst fluitles van zijn vader.
1916-1918: Conservatorium van Parijs, les bij Adolphe Hennebains, Leopold Lafleurance en Philippe Gaubert. Premier Prix behaald in 1918.
1919: volgde Philippe Gaubert op als fluitist bij de Société des instruments à vent de Paris.
1922: richtte het Quintette Instrumental de Paris op (fluit, harp, strijktrio). Een aantal componisten schreef werk voor dit ensemble, w.o. Vincent d'Indy (suite op.91, deze opname), Albert Roussel (Sérénade op.30), Joseph Jongen en Cyrill Scott. 
1952-1968: Solo-fluitist in het New York City Opera Orchestra.

1952-1971: gaf les aan het conservatorium van Parijs.

Pierre Jamet (Orléans, 21.04.1893 - , Gargilesse-Dampierre, 17.06.1991): Franse harpist en docent. Opgeleid aan het conservatorium van Parijs door Alphonse Hasselmans (1845-1912).
1948-1963: gaf les aan het conservatorium van Parijs.

De bezetting van het Quintette Instrumental de Paris bij deze opname:
René le Roy, fluit
Pierre Jamet, harp (vanaf 1924)
René Bas, viool
Pierre Grout, altviool
Roger Boulmé, cello.

Deze bezetting bleef bij elkaar tot 1940. Vanaf 1945 heette dit gezelschap het Quintette Instrumental Pierre Jamet, met als bezetting Gaston Crunelle, fluit; Pierre Jamet, harp; René Bas, viool; Etienne Ginot, altviool en Marcel Frecheville, cello.



Vincent d'Indy: Suite en parties op.91:
1  entrée en sonate    3:55
2  air désuet    2:31
3  sarabande    5:45
4  farandole variée    4:06
Quintette Instrumental de Paris
78t 30 cm: HMV DB 2010-1   32-3755~7; 32-3793
2B6564-2; 6565-1; 6566-2; 6567-2
Opname Londen, Abbey Road 25-05-1933
Totale tijd:   16:17

Download mp3

zondag 20 maart 2016

Erica Morini, Louis Kentner: Mozart (HMV, 1929)


Erica Morini (Wenen, 05.01.1904 - New York, 31.10.1995): Joodse Oostenrijkse violiste. Wonderkind. Had eerst les van haar vader (die les had gehad van Jakob Grün en Joseph Joachim), kwam op haar 8e in de masterclass van Otakar Ševčik. Daarna volgden privé-lessen bij Jakob Grün (1837-1916) en, na diens dood, bij Rosa Hochmann (die alle vioolconcerten van Max Bruch bij de componist gestudeerd had). Ook kreeg ze les van Alma Rose en Adolph Busch. Ze noemde zich een "mix": "mijn rechterhand (strijkstok) is Joachim, mijn linker hand is Ševčik".
1916: debuut in Wenen (Mozart vioolconcert in A)
1921: debuut in Amerika, Carnegie Hall, met veel succes. een grote tournee volgde.
Ze kreeg de Guadagnini viool van de legendarische Maud Powell, die in 1920 overleden was. Ook bespeelde ze een Stradivarius (Davidoff, die haar vader in Parijs in 1924 gekocht had). 
Ze had een lange, succesvolle carrière.
In 1976 gaf ze haar laatste concert.

Louis Kentner (Karviná, 19.07.1905 - Londen, 23.09.1987): eigenlijke naam Lajos Kentner, Hongaars pianist. Studeerde aan het conservatorium van Budapest bij Arnold Székely (piano), Hans Koessler en Zoltán Kodály (compositie) en Leo Weiner (kamermuziek). Van 1920-1931 was hij internationaal bekend als Ludwig Kentner. 
Vanaf 1935 vestigde hij zich in Engeland. Een aardige quote van hem is de volgende: There is no such thing as a Difficult Piece. A piece is either impossible - or it is easy.
The process whereby it migrates from one category to the other is known as practicing.

Wolfgang Amadeus Mozart, arr. Artur Schnabel en Carl Flesch: 
Vioolsonate in Bes KV 454
1  largo - allegro    5:37
2  andante    7:24
3  allegretto    6:12
Erica Morini, viool
Louis Kentner, piano
78t 30 cm: HMV DB 1429-31  (32-1162~4;1199; 1165~1166)
CLR 5872-2; 5873-2; 5874-1; 5875-1; 5876-1; 5877-2
Opname 12-12-1929
Totale tijd:   19:13

Download mp3

zaterdag 12 maart 2016

Leopold Stokowski: Dvorak (HMV 1927; Electrola 1934)


Leopold Stokowski (Londen, 18.04.1882 - Nether Wallop, Hampshire, 13.09.1977): Engelse dirigent, met een Poolse vader en een Ierse moeder. Enkele highlights:
1909-1912: Cincinnati Symphony Orchestra
1912-1938: Philadelphia Orchestra
1940-1942: Richtte het All-American Youth Orchestra op en toerde daarmee door Noord- en Zuid Amerika
1945-1946: Hollywood Bowl, Los Angeles
1946-1949: gastdirecties bij New York Philharmonic Symphony Orchestra
1949-1951: co-dirigent samen met Mitropoulos van de N.Y.Ph.S.O.
1955-1961: Houston Symphony Orchestra
1962-1972: American Symphony Orchestra, opgericht door Stokowski, bedoeld om klassieke muziek te demystificeren en toegankelijk voor iedereen te maken.

Hij verscheen in twee films in 1937: The big broadcast en One hundred men and a girl.
Het meest beroemd werd zijn samenwerking met Walt Disney in Fantasia (1939).

Nu twee opnamen van hetzelfde werk, n.l. de New World symfonie van Dvorak, beide met het Philadelphia Orchestra, beide o.l.v. Leopold Stokowski.

De eerste is een opname uit 1927, in een ruisende HMV-persing, uitgegeven in een mooi album met 5 30cm platen. De groeven zijn bij de luide delen aardig uitgesleten. Kritische luisteraars mogen deze opname dus overslaan. Om het maar eens positief te duiden: het album was van een liefhebber, die deze platen duidelijk veel gedraaid heeft. Mede-bloggers kunnen misschien een mooie Victor-persing digitaliseren...
Wat die labelnummering betreft op HMV (zie onderstaand schema, 2e kolom; 4-0689 e.v.): mij ontgaat de logica. Ik weet niet waar HMV destijds die nummering op baseerde.



De tweede opname is gemaakt in 1934, uitgebracht op het Duitse Electrola. Deze klinkt een stuk beter. Aardig om de twee uitvoeringen te vergelijken. In de schema's is te zien dat hij iets meer tijd neemt in de opname uit 1934.

Leopold Stokowski: Philadelphia Orchestra:

Antonin Dvorak: Symfonie no.9 in e op.95 (1893):
1  adagio - allegro molto
2  largo
3  scherzo: molto vivace
4  allegro con fuoco


Nr
Labelnr
Matrijs
Opname
HMV
Mov.
Tijd
01
4-0689
CVE-32802-4
1927 10 05
D 1893
1
08:29
02
4-0686
CVE-32803-3
03
4-0761
CVE-33290-3
D 1894
2
11:49
04
4-0797
CVE-33291-6
05
4-0826
CVE-33292-5
D 1895
06
4-0762
CVE-33293-4
1927 10 08
3
07:13
07
4-0763
CVE-33294-3
D 1896
08
4-0778
CVE-33297-4
4
10:29
09
4-0765
CVE-33296-3
D 1897
10
4-0764
CVE-33295-3

HMV D 1893-7
Totale tijd: 38:00

Download Stokowski 1927 mp3



Nr
Matrijs
Electrola
Mov.
Tijd
01
2A.84525
DB 2543
1
08:51
02
2A.84526
03
2A.84541
DB 2544
2
12:27
04
2A.84542
05
2A.84543
DB 2545
06
2A.84544
3
07:48
07
2A.84545
DB 2546
08
2A.84546
4
11:36
09
2A.84547
DB 2547
10
2A.84548

Electrola DB 2543-7
Totale tijd:   40:42

Download Stokowski 1934 mp3

zondag 6 maart 2016

Alexander Kitschin: Tchaikovsky (Polydor, 1928)


Over dirigent Alexander Kitschin is vrijwel niets bekend, behalve dat hij getrouwd was met de bekende Russische sopraan Xenia Belmas (Tschernigow, 1889 - Durban, Z.Afr., 02.02.1981). Ze vertrokken in 1921 uit Rusland en vestigden zich vanaf 1938 in Zuid-Afrika.

Alexander Kitschin heeft weinig instrumentale werken opgenomen: 
Tchaikovsky: Ouverture 1812 (Polydor 95054-55)
Tchaikovsky: Symfonie nop.5 (Polydor 95056-61)
Glazounov: Stenka Rasin op.13 (Polydor 95088-89)

Verder heeft hij in ieder geval zijn vrouw begeleid. Zij heeft tussen 1927 en 1932 20 platen opgenomen: 18 voor Polydor en 2 voor Ultraphon. 

Ik heb een Polydor-album met op 11 plaatkanten de 5e symfonie van Tchaikovsky. De filler is een opname van violist Vasa Prihoda (Vodnany, 22.08.1900 - Wenen, 26.07.1960). 
De platen zijn veel gedraaid, in de luide delen zijn de groeven uitgesleten, en dat is te horen. Boeiend om deze interpretatie uit 1928 te horen. En een alleszins goede opname voor 1928! Jammer dat Alexander Kitschin zo weinig heeft opgenomen!



P.I. Tchaikovsky: Symfonie no.5 in e op. 64 (1888):
1  andante; allegro con anima; andante    14:55
2  andante cantabile    11:34
3  Valse    6:35
4  andante maestoso    8:29
Alexander Kitschin,  Opera-Orkest Berlin-Charlottenburg

5  Alexander Rimsky-Korsakov: Hymne aan de zon    3:42
    Vasa Prihoda, viool; Charles Cerné, piano

78t 30 cm: Polydor 95056-61
Matrijsnummers: 
deel 1: 846bm; 596bm; 689BiI; 690BiI; 
deel 2: 843bm; 844bm; 845bm; 
deel 3: 616bm; 617bm; 
deel 4: 621bm; 622bm
Vasa Priholda: 62½bi

Download mp3