maandag 30 maart 2015

Irene Scharrer 4: Liszt, Chopin (HMV, 1909, 1924)


Irene Scharrer (02.02.1888 - 11.01.1971), Engels pianiste, leerlinge van Tobias Matthay. Ze maakte haar debuut op haar 16de (dus 1904), speelde onder dirigenten als Landon Ronald, Henry Wood, Arthur Nikisch, Hans Richter en maakte tournees door Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Scandinavië en de V.S., maar na haar huwelijk in 1915 (met S. Gurney Lubbock) stelde ze haar gezin op de eerste plaats. Gedurende haar carrière trad ze regelmatig samen op met de beroemde Engelse pianiste Myra Hess (1890-1965), ook op haar laatste concert in juni 1958.
Ze maakte platen voor HMV vanaf 1909, en koos in 1929 voor Columbia. 
Halverwege de jaren '30 maakte ze haar laatste plaatopnamen. Één van haar laatste opnamen werd een groot succes: het Scherzo van Litolff van diens Concerto Symphonique No. 4 Op. 102., met Sir Henry Wood als dirigent. Deze opname is hier op mijn blog te downloaden, evenals eerdere opnamen van haar die ik postte.

De HMV had eigenlijk HMN moeten heten: His Master's Noice i.p.v. His Master's Voice. Een van de beroemdste labels produceerde, althans in Engelse persing, zo ongeveer de meeste ruis van alle labels. Zo ook deze plaat. Verwacht vooral geen topkwaliteit. Wonderlijk ook dat men bij HMV koos voor een koppeling met een verschil in opnamedata van 15 jaar.



1  Franz Liszt: Rhapsody    3:16
    Opname 23-07-1909
2  Frédéric Chopin: Fantaisie impromptu op.66    4:19
    Opname 04-03-1924
Irene Scharrer, piano
78t 30 cm: HMV D 86  (05526 / 05583)   3534f / Cc 4804-3

Download mp3

vrijdag 27 maart 2015

Frederic Lamond: Beethoven, Liszt (HMV, 1921-22)

Frederic Lamond in 1919

Frederic Lamond (Glasgow, 28.01.1868 - Stirling, 21.02.1948): Schots pianist en componist. Na studie in Glasgow ging hij naar Duitsland om te studeren bij Max Schwarz en Hans von Bülow. Daarna studeerde hij bij Franz Liszt in 1885 (Weimar, Rome) en 1886 (Londen). 
In 1886 ontmoette hij ook Brahms, die hem lesgaf in de uitvoering van de composities van Brahms.
1893: speelde voor Tchaikovsky diens 1e pianoconcert. Ontmoette ook Scriabin.
Lamond nam veel composities op van Beethoven en Liszt voor HMV. In zijn tijd, dus voor Artur Schnabel, werd hij gezien als de autoriteit op het gebied van Beethoven-interpretaties.
Op het eind van zijn leven werd zijn techniek hoorbaar minder, maar hij bleef concerten geven tot aan het eind van zijn leven.
Verder was hij een gerespecteerd docent.

De platen zijn in het verleden in een vochtige ruimte bewaard geweest, waardoor er een harde ruis weggewerkt moest worden. Bovendien was de Liszt etude zacht opgenomen, dus je moet geen topkwaliteit verwachten. Maar het is natuurlijk buitengewoon aardig om met onze huidige kennis van uitvoeringspraktijk te luisteren naar wat men in de jaren '20 tot de top rekende wat betreft Beethoven-interpretaties. En het is extra leuk om een leerling van Liszt een stuk van Liszt te horen vertolken.

Beethoven gaf zelf niet de naam "Mondscheinsonate" aan zijn compositie: dat deed de dichter en muziekcriticus Ludwig Rellstab (1799-1860), 5 jaar na de dood van Beethoven.

1  Ludwig van Beethoven: 
    Pianosonate no.14 in cis op.27 no.2 "Mondschein" (1801)    10:41
    adagio sostenuto - allegretto - presto agitato
    78t 30 cm: HMV D 718/9  (05730-2)   Cc 1179-3; 1180-3; 1181-1
    Opname kant 1+2: 16-06-1922; opname kant 3: 03-04-1922

2  Franz Liszt: Etude de concert in Des no.3 (1845-1849)    3:58
    78t 30 cm: HMV D 819  (05685)   Cc 644-1
    Opname 07-11-1921

Download mp3

zaterdag 21 maart 2015

Roth Quartet 2: Busoni, Mozart (Odeon, 1924-1925)


Het Roth String Quartet werd in 1922 in Budapest opgericht door eerste violist Feri Roth en bestond tot 1939 uit:
Feri Roth, 1e viool;
Jenö Antal, 2e viool;
Ferenc Molnar, altviool;
Janos Scholz, cello. 

Feri Roth (1899-1969): Slaagde in 1917 voor conservatorium in Budapest, kreeg o.a. les van Jenö Hubay (1858-1937).  
1919-1920: concertmeester van Opera Budapest
1921: concertmeester Berlin Volksoper
1922: richtte het Roth String Quartet op.
1924: debuut Roth String Quartet in Parijs, daarna tournees door Europa en Afrika.
1928: tournee door Amerika, Canada, Mexico.
Het Roth String Quartet verbleef in Amerika vanwege de 2e Wereldoorlog.
In 1939 veranderde Feri Roth de samenstelling van zijn strijkkwartet. Sinds 1947 was hij verbonden aan de UCLA (Universiteit van Los Angeles). Het Roth Quartet speelde veel eigentijdse muziek.

Jenö Antal (1901-1981): ook opgeleid op het conservatorium van Budapest, ook leerling van Jenö Hubay. Probeerde een vioolcarrière in Parijs te bewerkstellingen in de periode 1923-1925, vertrok 1926 naar Amerika. Speelde tot 1939 in het Roth String Quartet. Speelde van 1942-1927  en van 1949-1962 viool in het Cleveland Symphony Orchestra.

Ferenc Molnar (1895-1985): Ook opgeleid bij Jenö Hubay. Was in de eerste wereldoorlog officier van het Hongaarse leger, zat 5 jaar gevangen in Siberië. Speelde 13 jaar bij het Roth String Quartet. Heeft 19 jaar in  San Francisco Symphony Orchestra als altviolist gespeeld, en 10 jaar in het San Francisco String Quartet. gaf les op Stanford University (technische wetenschappen) en San Francisco State University (strijkinstrumenten).

Janos Scholz (1903-1993): 5e generatie cellist in een muzikale familie. Moest niettemin eerst landbouwkunde studeren, ging daarna alsnog naar het conservatorium in Budapest, waar o.a. Ernst von Dohnanyi een van z'n docenten was. Werd eerste cellist van het Budapest Symfonie Orkest, vervolgens bij de Budapest Opera en diverse kamermuziekensembles. gaf solorecitals in Hongarije, Oostenrijk, Italië, Frankrijk en Engeland. Maakte van 1932-1939 deel uit van het Roth String Quartet. Hij speelde ook viola da gamba, was de eerste die Bach's gamba sonates opnam. Zijn collectie van meer dan 700 cellomuziekpartituren, "The Scholz Collection", gaf hij aan de Jackson Library.

Op mijn blog is ook een opname uit 1934-1935 te vinden van Die Kunst der Fuge van Bach, gespeeld door het Roth Strijkkwartet.

In deze post drie akoestisch opgenomen Odeon-platen van dit strijkkwartet.



Roth Strijkkwartet:

W. A. Mozart: Serenade no.13 in G "Eine kleine Nachtmusik" KV 525 (1787)
1  allegro    4:00
2  romanze: andante    3:46
3  menuetto: allegretto    2:40
4  rondo: allegro    4:09
78t 30 cm: Odeon RXX 80 244-7   xxB 712126-9
Opname 17-02-1925
Totale tijd:   14:35

5  Ferruccio Busoni: Strijkkwartet in C op.19: 
    andante    3:27
6  W. A. Mozart: Strijkkwartet in G KV 387:
    molto allegro     3:47
78t 30 cm: Odeon Rxx 80 276/7   xxB 7076/9
Opname 10-11-1924



maandag 16 maart 2015

Regent Symphony Orchestra (Aeolian Vocalion)


Fantasieën uit opera's en operettes waren erg populair en werden door symfonie-orkesten, militaire bands en dans- & salon-orkesten veelvuldig opgenomen in de eerste helft van de vorige eeuw. Op deze akoestisch opgenomen Aeolian Vocalion 78t.plaat wordt een fantasie met thema's uit de opera "Madame Butterfly" van Puccini gespeeld. 
Op internet kan ik niets vinden over het Regent Symphony Orchestra. Ik zag wel dat deze plaat genoemd staat in een Vocalion Records folder uit 1923De dirigent is niet op het label vermeld.

Een van de vele prachtige labels die je op 78t.platen kunt aantreffen!

Giacomo Puccini: "Madame Butterfly": selection    8:05
Regent Symphony Orchestra
78t 30 cm: Aeolian Vocalion K-05073   03094/5

Download mp3