woensdag 28 januari 2015

Oldrich Kredba, klavecimbel (Supraphon)


Over de klavecinist Oldrich Kredba heb ik geen informatie kunnen vinden. Buiten Wanda Landowska, Paulina Aubert en Ruggero Gerlin zijn klavecinisten op 78t relatief schaars. En helemaal als er onbekende Boheemse componisten worden uitgevoerd. Kennelijk is de plaat in 1948 uitgebracht, aan het label te zien.

Josef Jelinek (Sedlec, 03.12.1758 - Wenen, 13.04.1825): Tsjechisch pianist en componist.
Leopold Antonin Kozeluh (Velvary, 26.06.1747 - Wenen, 07.05.1818): Tsjechisch pianist, componist en docent.

1  Josef Jelinek: Sonate in C    4:17
2  Leopold Antonin Kozeluh: Allegro in F    4:01
Oldrich Kredba, klavecimbel
78t 30 cm: Supraphon Musicae Bohemicae Anthologia MBA 13035   032978/9

Download mp3

zondag 25 januari 2015

Frans von Vecsey: Fonotipia (1911)


Frans von Vecsey (Budapest, 23.03.1893 - 05.04.1935): Hongaars violist en componist. Studeerde bij zijn vader, Lajos Vecsey, en vanaf z'n 8e bij Jenö Hubay. Op z'n 10e speelde hij voor bij Joachim en een carrière als wonderkind startte. 
Op z'n 12e werd het vioolconcert van Sibelius aan hem opgedragen, omdat Willy Burmester niet kon spelen op de premièredatum. Vecsey speelde dit concert voor het eerst op z'n 13e en heeft veel gedaan om het te promoten. 
Jenö Hubay droeg zijn derde vioolconcert aan Vecsey op. 
Vecsey stierf jong op z'n 42ste aan de gevolgen van longembolie.
We horen hem hier als 17-jarige op deze Fonotipia opname uit 1911. Ik heb de ruis van de plaat helaas maar deels kunnen verwijderen.



1  Giuseppe Tartini: Il trillo del diavolo    3:06
2  Henryk Wieniawski: Souvenir de Moskou op.6    3:56
Franz von Vecsey, viool (+ piano)
Fonotipia 74091/2   xxPh 4526/4530
Opname 17-02-1911

Download mp3

vrijdag 23 januari 2015

Albert Coates: Richard Strauss (HMV D 1418-9)


Albert Coates (St. Petersburg, 23.04.1882 - Kaapstad, 11.12.1953): Engelse dirigent en componist. Zijn ouders werkten in Rusland. Hij had les in compositie van Rimsky-Korsakov, ging naar het conservatorium in Leipzig, had les in cello (Julius Klengel), piano (Robert Teichmüller) en directie (Arthur Nikisch, die hem als assistent aanstelde).
1904: debuut als dirigent bij opera van Leipzig. 
1906-1907: Elberfeld opera
1907-1908: assistent-dirigent Dresden Semperoper onder Ernst von Schuch
1909: assistent-dirigent in Mannheim onder Artur Bodanzky
1910-1918: dirigent Keizerlijk Orkest Rusland. Had veel contact met Schriabin.
1919: verliet Rusland via Finland. Een naar voorval, waar Coates zich weinig collegiaal opstelde: Elgar dirigeerde de wereldpremière van zijn celloconcert, maar Albert Coates soupeerde de meeste repetitietijd van Elgar op, waardoor de première van Elgar een mislukking werd. Lady Elgar schreef daarover: "that brutal selfish ill-mannered bounder ... that brute Coates went on rehearsing."  
1919-1922: dirigent London Symphony Orchestra 
1922-1925: dirigent Leeds Festival
Daarna was Coates gastdirigent in Europa, de Verenigde Staten en uiteindelijk vestigde hij zich in 1946 in Zuid-Afrika, waar hij het Johannesburg Symphony Orchestra leidde en les gaf aan de universiteit van Kaapstad. Hij stierf op 71-jarige leeftijd.
Als dirigent excelleerde hij in opera (m.n. Wagner) en de Russische componisten. 
Hij dirigeerde diverse premières van eigentijdse Engelse componisten: A London Symphony (Vaughan Williams, herziene versie 1920); Requiem (Delius, 1922); Symfonie no.1 (Bax, 1922); Koorsymfonie no.1 (Holst, 1925). 
Coates componeerde o.a. 7 opera's en diverse orkestwerken.

Albert Coates nam veel platen op vanaf 1919, w.o. 2x de 9e symfonie van Beethoven (in 1923 en 1926); Mozart Jupiter symfonie; eerste complete opname van Bach Mis in b BWV 232 (1929) en 3e pianoconcert van Rachmaninoff met Vladimir Horowitz (1930).

Klik hier voor eerdere opnamen op mijn blog van Albert Coates, w.o. een live-opname uit 1926.

Richard Strauss: Till Eulenspiegel's lustige Streiche op.28 (1895)    14:15
London Symphony Orchestra o.l.v. Albert Coates
78t 30 cm: HMV D 1418-9  
5-0673; -0674; -0769; -0675   
CR4558-1; 4559-2A; 4560-2A; 4561-1A

Download mp3

dinsdag 20 januari 2015

Calvet SQ 4: Beethoven SQ no.1 op.18 no.1 (Ultraphon, 1936)


De vierde post met opnamen van het Calvet Strijkkwartet, met het eerste strijkkwartet van Beethoven in een opname op 4 Ultraphon-platen uit 1936.

Joseph Calvet (1897-1984): studeerde viool aan de conservatoria van Toulouse (Premier Prix 1q904) en Parijs (Premier Prix 1919).
Richtte zijn Quatuor Calvet op, dat bestond tot 1941.
De bezetting:
Joseph Calvet, 1e viool;
Daniel Guilevitch, 2e viool
Léon Pascal, altviool
Paul Mas, cello

Daniel Guilevitch = Daniel Guilet (10.01.1899-14.10.1990), begeleidde Maurice Ravel tijdens een tournee door Frankrijk. Emigreerde in 1941 naar Amerika en richtte daar het Guilet String Quartet op. Hij speelde van 1944-1954 in het NBC Symphony Orchestra onder Toscanini, van 1951-1954 als concertmeester.
Richtte in 1954 het Beaux Arts Trio op. In 1969 trad hij terug als uitvoerend musicus en wijdde zich aan het lesgeven.

Léon Pascal is te horen in opnamen van het Calvet Strijkkwartet in de periode 1931-1939. Hij richtte in 1941 het Quatuor Pascal op, dat bleef bestaan tot 1973. Ze namen o.a. de complete strijkkwartetten van Beethoven en Mozart op. Op mijn blog 33 toeren klassiek vind je 8 albums op het MMS-label met het Quatuor Pascal.

Ludwig van Beethoven: Strijkkwartet no.1 in F op.18 no.1 (1799):
1  allegro con brio    7:02
2  adagio affettuoso ed appassionato    11:39
3  scherzo: allegro molto    3:11
4  allegro    5:40
Quatuor Calvet
78t 30 cm: Ultraphon F 18026-9   T-021675~81
Opname 23-11-1936
Totale tijd:   27:32

Download mp3

zaterdag 17 januari 2015

Alfred Grünfeld (Victor 58006, ca. 1906)


Alfred Grünfeld (Praag, 04.07.1852 - Wenen, 04.01.1924): Oostenrijks pianist en componist, de eerste pianist van naam die plaatopnamen maakte.
Zijn broer was de cellist Heinrich Grünfeld (1855-1931).
Hij studeerde bij Josef Krejčí (Praag), en Theodor Kullak en J.T. Hoyer (Berlijn). 
1873: vestigde zich in Wenen, kreeg de titel Kammervirtuose. Toerde door Europa en Amerika.
In Duitsland werd hij door Keizer Wilhelm I benoemd tot hofpianist. 
Vanaf 1897 was hij professor aan het conservatorium van Wenen.

LouisBrassin (Aken, 20.06.1840 - St. Petersburg, 17.05.1884), eigenlijke naam Louis de Brassine. Belgisch pianist, componist en docent van Duitse afkomst. Leerling van Ignaz Moscheles (1794-1870). Hij was een neef van de fluitist Louis Drouet. Zijn bewerking van de Feuerzauber was zijn grootste succes.



Richard Wagner, transcr. Brassin: "Walküre" - Feuerzauber    4:05
Alfred Grünfeld, piano
78t 30 cm: Victor 58006  267m
Opname ca. 1906

dinsdag 13 januari 2015

Luzern Kursaal Orchester (Columbia, 1928)


We horen een opname uit 1928 van het Luzern Kursaal Orchester.
Op het label staat niet vermeld wie de dirigent is, ook in de CHARM database is daar geen informatie over te vinden. 
De gasten van de Kursaal werden dus o.a. vermaakt met de bekende ouverture van Offenbachs Orphée aux envers, een opera uit 1858. 

Jacques Offenbach - Orphée aux envers: Ouverture    7:37
Luzern Kursaal Orchester
78t 30 cm: Columbia 9646  (W)ZX 85/6
Opname 1928

Download mp3

zaterdag 10 januari 2015

Fritz Zweig 2: (Parlophon, 1927)


Fritz Zweig (Olmütz, 08.09.1893 - Los Angeles, 28.02.1983): Oostenrijks-Hongaarse dirigent, pianist, docent en componist. Hij was een privéleerling van Arnold Schönberg in Wenen en Berlijn. Van 1913-1933 was hij repetitor en dirigent bij diverse Duitse opera's zoals in Mannheim (1913-1914 en 1919-1921), Barmen-Elberfeld (1921-1923) de Grosse Volksoper (1923-1925), Städtischen Oper (1925-1927), Staatsoper (1927-1933).  
Vluchtte in 1933 uit Duitsland, dirigeerde in het Deutsche Theater in Praag (1934-1938), vluchtte via Frankrijk in 1940 naar de Verenigde Staten, waar hij veel succes had als dirigent. Hij belandde in Hollywood en gaf les aan de Music Academy of the West in Santa Barbara.

Een van de aardigheden van 78t.platen is dat je delen uit onbekende (vergeten) opera's kunt horen, zoals deze ouverture van de opera Raymond, ou le secret de la reine van Ambroise Thomas (1811-1896). De première van deze opera was in 1851 in de Opéra-Comique, Parijs. Fritz Zweig dirigeert de ouverture met veel vaart en geestdrift.

Ambroise Thomas - "Raymond": Ouverture    7:14
Mitglieder der Staatsoper, Berlin o.l.v. Fritz Zweig
78t 30 cm: Parlophon P.9098-I/II  20201/2
Opname 30-03-1927

Download mp3

woensdag 7 januari 2015

Julius Prüwer 4: Polydor, 1928, 1929


Julius Prüwer (Wenen, 20.02.1874 - New York, 08.07.1943): Oostenrijks dirigent, pianist en docent.
Opleiding aan het conservatorium van Wenen bij Arthur Friedheim (1859-1932) en Moriz Rosenthal (1862-1946), piano. Ook nam hij privéles bij Johannes Brahms.  Van Hans Richter (1843-1916) kreeg hij lessen in directie.
1892-1893: Stadttheater Bielitz
1893-1894: Stadttheater Esseg
1894-1895: Opera Keulen
1895-1923: Stadttheater Breslau
1913-1923: Opera Breslau
1902, 1904, 1906: assistent van Hans Richter bij Bayreuther Festspiele
1923-1924: Nationaltheater Weimar
1924-1933: Docent (Professor) directie Hochschule für Musik, Berlijn + directie Hochschulorchester. O.a. Ferdinand Leitner en Jan Koetsier hebben les van hem gehad.
1925-1933: Berliner Philharmoniker, dirigeerde meer dan 700 populaire concerten
1933: verlies van al zijn functies vanwege zijn jood-zijn.
1936: Symfonie van de Jüdische Kulturbund in Frankfurt am Main + leraar aan de Joodse privémuziekschool Hollaender.
1939: emigreert naar de Verenigde Staten. Gaf les op New York college of Music (dirigeren en instrumentatie), dirigeerde enkele keren het N.Y.C. Symph. Orchestra. 
Voor meer info: zie Wikipedia (Duits) en Universiteit Hamburg (Duits).

Voor eerdere opnamen van Julius Prüwer op mijn blog: kijk rechts bij Labels, scroll naar beneden en klik op Prüwer Julius.
Ook op mijn blog 78 toeren opera zang zijn opnamen met Julius Prüwer als dirigent te vinden.
Ik vind het een goede dirigent, en de opnamen klinken (zoals vaker bij Duitse labels als Polydor, Odeon, Parlophon) opvallend helder voor de tijd waarin het is opgenomen.


 Berliner Philharmoniker o.l.v. Julius Prüwer:

1  Gaetano Donizetti - "La fille du régiment": Ouverture    7:20
    78t 30 cm: Polydor 19899  B61316-7   1182½ / 1183 bmI
    Opname 1928

2  Anton Rubinstein: Toréador et Andalouse    3:46
    78t 30 cm: Polydor 95254  B21158   1572½ BMI
    Opname 14-01-1929

Download mp3

zondag 4 januari 2015

Opera Orch. Berlin-Charlottenburg: Hans B. Hasse, dir. (Polydor, 1928)


Over de dirigent Hans B. Hasse heb ik weinig informatie kunnen vinden. Zijn naam komt voor in een lezenswaardige site over de geschiedenis van de Emile Berliner studio's:

1919:
The Austrian subsidiary Polyphon-Sprechmaschinen und Schallplatten GmbH is founded in Vienna.
Nordisk Polyphon A. S. is founded in Kopenhagen; in Stockholm the Swedish subsidiary is called Nordisk Polyphon A. B.
As large portions of the world-famous pre-war repertoire cannot be used on account of the divided rights of ownership between the previous British mother company and her German subsidiaries, a new repertoire has to be established as quickly as possible. Karl Holy, director at the Berlin State Opera House, and Hans B. Hasse, conductor and head of the recording department of the newly installed companies, work together with technician Walter Buhre and employees Blesche, Goile, Lehmann, König, Erich at creating a new, attractive catalog in a very short time. Nevertheless, it persists until the end of World War II. They are ably supported by Maria Ivogün, Emmi Leisner, Heinrich Schlusnus, Tino Pattiera, Wilhelm Kempff, Wilhelm Backhaus, Raoul v. Koczalski, Carl Flesch, Richard Strauss, Hans Pfitzner, Leo Blech, Herman Abendroth, and others. Recording sessions mostly take place in the music academy in Berlin-Zoo, in the Bach Hall, or the “Liedertafel”, Urbanstraße, in the Alte Jakobstraße, in the Beethoven Hall and in the Cinema Hall on Lützowstraße. These rooms are damped as effectively as possible by carpets and curtains. Until 1946, all insiders in this line of business are convinced that acoustically authentic records must contain no other sounds but those made by the instruments or the voices of the singers (direct sound). But then Keilholz manages to change this habit by introducing the lively acoustic atmosphere he had learnt to create during his years at the Reichsrundfunkgesellschaft by using modern broadband technology.
Robert Blanke is made head of the Hanover plant in his capacity of authorized signatory.

Via de CHARM database weet ik dat hij in ieder geval in 1927 en 1928 nog enkele Polydors heeft opgenomen met de ouvertures Zampa (Herold), Oberon (Weber), La belle Hélène (Offenbach) en waarschijnlijk een soort potpourri van Lehár-songs: Lehariana.

Wolfgang Amadeus Mozart:
1  "Le nozze di Figaro" KV 492: Ouverture    4:01
2  "Idomeneo" KV 366: Ouverture    4:05
Opera Orchestra, Berlin-Charlottenburg
Hans B. Hasse, dirigent
78t 30 cm: Polydor 19825  B61260/1   466be /467½be
Opname 13-03-1928

Download mp3