zaterdag 30 augustus 2014

Sir Dan Godfrey: Offenbach (Edison Bell Velvet, 1924)


Sir Dan Godfrey (Londen, 20.06.1868 - Bournemouth, 20.07.1939): Engels dirigent uit een muzikale familie, ook z'n vader en zoon zaten in het vak. Hij richtte in 1893 het Bournemouth Municipal Orchestra op (het huidige Bornemouth Symphony Orchestra) en bleef dirigent tot 1934. In die periode heeft hij meer dan 2000 concerten gedirigeerd. Hij werd in 1922 geridderd.

Damian heeft een mooie discografie van opnamen van Sir Dan Godfrey opgesteld. En nog meer specifieke details over met name Columbia-opnamen van Sir Dan Godfrey zijn hier bij Damian te vinden.
Hier vind je een opname uit 1926 op mijn blog van Debussy's Petite Suite, een opname uit 1926.



Jacques Offenbach - "Orphée aux enfers": Ouverture    8:06
Royal Symphony Orchestra o.l.v. Sir Dan Godfrey
78t 30 cm: Edison Bell Velvet-Face VF 566  x1304/5F
Opname 1924

Download mp3

donderdag 21 augustus 2014

Sir Henry J. Wood 7: Dvorak (Decca X.182-4, 1937)


Ter gelegenheid van de Proms, concerten die jaarlijks in de zomerperiode via de radio te horen zijn (BBC Radio 3), nu een zevende post met opnamen van Sir Henry J. Wood (03.03.1869 - 19.08.1944), de dirigent die van 1895-1944 de Promenade Concerts (Proms) dirigeerde. 
Op Damian's site staan veel gegevens over een aantal opnamen die Sir Henry J. Wood gemaakt heeft.
Sir Henry J. Wood nam voor de volgende labels op:
1908-1910: The Gramophone / HMV: waarin hij zijn eerste vrouw Olga begeleidde
1915-1917: Columbia. Opnamen met Clara Butt 
1915-1925: 65 opnamen, o.a. Wagner, vioolconcert van Elgar (Met Albert Sammons), Mendelssohn, Beethoven
1925-1934: Columbia, elektrische opnamen, o.a. her-opname van het vioolconcert van Elgar met Sammons.
1935-1937: Decca, 23 opnamen, o.a. Beethoven: 5e symfonie; Elgar: Enigma variaties; Vaughan-Williams: A London Symphony.
1938-1940: Terug naar Columbia: o.a. Vaughan-Williams: Serenade to music (ter gelegenheid van Wood's 50-jarig jubileum als dirigent); en zijn zelf gecomponeerde Fantasia on British Sea Songs.



1  Antonin Dvorak: Symfonische variaties op.78    19:25
2  Georg Friedrich Händel:    3:15
    a.  "Rodrigo": Sailor's dance
    b.  "Almira": Rigaudon
Queen's Hall Orchestra o.l.v. Sir Henry J. Wood
78t 30cm: Decca X.182-4
Ta 2961-3; 2962-2; 2963-3; 2964-2; 2965-3; 2966-1
Opname Londen, 01-04-1937

Download mp3

vrijdag 15 augustus 2014

Sir Henry J. Wood 6: Beethoven, Gounod, (Columbia, 1925-1927)

Reclame op Columbia-hoes

Ter gelegenheid van de Promenade Concerts (de Proms), waar ik op dit moment via de radio zelfs live naar luister (Sibelius 2e symfonie), post ik enkele opnamen van Sir Henry J. Wood

Robert Newman (1858-1926), een zakenman en muziek-impresario, werd in 1893 de manager van de Queen's Hall. Hij bedacht de Promenade concerts met het doel om (door goedkope kaartjes en een mix van populaire en wat minder toegankelijke muziek) een breder publiek in contact te brengen met klassieke muziek. Hij huurde de jonge en toen nog onbekende Henry Wood om de concerten te dirigeren.
In augustus 1895 vond het eerste promenadeconcert plaats: de Rienzi-Ouverture van Wagner is het eerste stuk dat gedirigeerd werd.
Wood dirigeerde de Promenadeconcerten van 1895 tot aan augustus 1944! Een enorme prestatie, te meer daar er naar verhouding per concert erg weinig repetitietijd was.
De Queen's Hall werd in 1941 gebombardeerd en werd helaas niet her-opgebouwd na de oorlog.



De delen 2 en 3 van de balletmuziek uit de opera "Faust" zijn qua volgorde omgewisseld, zodat alles netjes op 2 30 cm 78t.platen past: deel 1 en 3 passen op plaatkant 1; deel 2 beslaat plaatkant 2. 
Ik heb wel de juiste volgorde gemonteerd. 
In de matrix zie je de samenvatting van de gegevens.



Sir Henry Wood dirigeert the New Queen's Hall Orchestra:

1  Ludwig van Beethoven: "Leonore" Ouverture no.3 op.72a    12:49

    78t 30 cm: Columbia L 1978-9   (W)AX 2467-70
    Opname 28-02-1927

2  Charles Gounod: "Faust": Balletmuziek    15:55

    78t 30 cm: Columbia L 1794-5   (W)AX 1184-7
    Opname kant 1:  26-04-1926
    Opname kant 2-4:  07-12-1925


"Faust" Ballet: delen
Kant
Matrijs
Opname
Bestelnr.
1
Waltz for corps de ballet

1
  (W)AX 1184
26-04-1926
L 1794
2
Helen and her Trojan slaves;
Cleopatra and her Nubian slaves
2
  (W)AX 1185
07-12-1925
3
Entry of Nubian slaves

1
  (W)AX 1184
26-04-1926
4
Dance of Cleopatra

3
(W)AX 1186
07-12-1925
L 1795
5
Entry of Trojan maidens

3
07-12-1925
6
Dance of Helen of Troy

4
(W)AX 1187
07-12-1925
7
Bacchanale;
Dance of Phryne, finale
4
07-12-1925


donderdag 14 augustus 2014

Sir Henry J. Wood 5: Mendelssohn, Weber (Columbia)

Sir Henry J. Wood, ca. 1919

Henry J. Wood (Londen, 03.03.1869 - 19.08.1944), ‘Sir’ in 1911, was een van de beroemdste dirigenten in Engeland voor de oorlog. Hij was ook zangleraar, en trouwde met één van zijn leerlingen: Prinses Olga Ouroussoff, in 1898. Ze stierf helaas in 1909 en hij hertrouwde in 1911. 
In 1895 werden de Promenade Concerten, de “Proms” zoals wij die ook nog steeds kennen, voor het eerst georganiseerd. Van het begin tot 1943 was Sir Henry Wood de vaste dirigent. De concerten hadden en hebben een educatief doel: de mensen leren wennen aan serieuze klassieke muziek.
In 1938 werd zijn 50-jarig jubileum als dirigent uitgebreid gevierd: Vaughan-Williams schreef op Wood's verzoek Serenade to music. Ook bracht hij in dat jaar zijn autobiografie uit: My life of music.

Sir Henry Wood heeft veel opgenomen: vanaf 1908 als pianobegeleider van zijn vrouw, vanaf 1915 als dirigent, grotendeels voor Columbia, later voor Decca. 
Ook zijn er BBC-opnamen bewaard gebleven. 

Lees een zeer uitgebreide biografie van deze gedreven dirigent met z'n lange baton op Wikipedia.

Op Youtube vinden we wat filmmateriaal van Sir Henry J. Wood:
- We kunnen hem Shepherds Hey van Percy Grainger zien dirigeren.
-  Vaughan-Williams Serenade to music geoefend ter gelegenheid van het jubileum van Sir Henry in 1938 (met een groot aantal Engelse zangers en zangeressen w.o. Isobel Baillie, Eva Turner, Muriel Brunskill, Mary Jarred, Heddle Nash, Walter Widdop, Norman Allin, Robert Easton, Roy Henderson en Harry Williams.
- Een toespraakje van hem ter gelegenheid van zijn jubileum in 1938, met wat historische beelden, is hier te zien.
- Een zwijgende film uit 1926 waar we hem zien dirigeren, en loopt met o.a. vrouw en dochters, en klust met hamer, boor en schroevendraaier.

Om deze man zo tijdens de Proms te eren ben ik eens in mijn platenkast gedoken om enkele Henry J. Wood opnamen met jullie te delen.
We beginnen met twee akoestische opnamen. De opname van de Ouverture Oberon is dus nog een late akoestische opname: b.v. de Danse Macabre van Stokowski werd elektrisch opgenomen op 29 april 1925!



Sir Henry J. Wood dirigeert the New Queen's Hall Orchestra:

1  Felix Mendelssohn: "A Midsummer Night's Dream": Ouverture    8:03
    78t 30 cm: Columbia L 1642   75233/4
    Opname part 1: 04-12-1922;   part 2: 11-12-1922

2  Carl Maria von Weber: "Oberon": Ouverture    8:07
    78t 30 cm: Columbia L 1677   AX 974/5
    Opname 26-03-1925



Download mp3

dinsdag 12 augustus 2014

Renée Chemet, viool (HMV)


Over de violiste Renée Chemet (Boulogne-sur-Seine, 07.01.1887 - ?) is niet heel veel bekend. In 1974 schreef Thomas Clear over haar:
A pioneer recording artist who, during the period 1926-1931 was represented by twelve 10" electric discs for Victor (while during the same period Elman had eight and Heifetz one), disappeared from the American scene forever in 1932.
Renée Chemet must surely present the strangest enigma of her time.
Born in Boulogne-sur-Seine, France, she studied with Berthelier (same teacher as Solloway) and upon graduation was engaged as first violinist by the Colonne Orch. Appeared as soloist with Nikisch in Berlin, Wood in London, Mahler in Vienna and Steinbach in Cologne.
Decorated with Cross of Merit, American debut in 1921 with Mengelberg and National Sym. Acclaimed by critics as one of the outstanding violinists of the day.
In 1932 sailed for the Far East, appearing in principal cities of China and Japan. In Tokyo, her concerts were honored by presence of the Royal Family. But all this does not explain the sudden cessation of activity in the recording studios. She was the first to record Lalo's Symphony Espagnol for His Master's Voice (accoustic & abridged, albeit contemporary with Strokoff's recording for Columbia) and her Saint-Saens "Introduction and Rondo Capriccioso" pre-dated Heifetz' by at lease ten years. Was she offered more lucrative prospects in Japan? Only one record was issued after 1932, a Japanese folk tune on DA 1314. Or - as is most likely - was her contract cancelled by Victor because her name was not big enough to bail them out of bankrupcy? We shall never learn the answer - unless a living relative can supply it. And today - with the economy at an all-time peak - would anyone at RCA have the brains to rescue her legacy from the vaults and re-issue them on the Victrola label? The question answers itself. My offering here is not only not listed in WERK, but is unknown in the British Empire (the Sec. of the British Institute told me he had never seen it, and the BBC Library does not have it). This is a French pressing, and the fact that two different pianists accompany her - plus the difference in sound levels on each side - lead me to believe it was an "experimental" electric. Old-timers who recall Miss Chemet's pre-occupation with sentimental trifles, as well as those younger folk who never heard of her, are in for a surprise - and her place among the all-time greats is certified.
Overigens heeft Renée Chemet in de periode 1924 en 1932 opnamen gemaakt (Thomas Clear sprak alleen over de elektrische opnamen). 
Ze is in 1910 getrouwd met Camille Decreus (1876-1939), vriend en begeleider van de Belgische violist Eugène Ysaÿe. 
Wie meer over haar weet mag aanvullen!

Ik heb 3 25cm plaatjes van haar: flink ruisende HMV DA, dus er zat wat werk in om de ergste hagel eruit te filteren. Van de eerste twee plaatjes is de opnamedatum onbekend, maar dat zal vermoedelijk ca. 1926, 1927 zijn.



Renée Chemet, viool:

1  Frantisec Drdla: Souvenir    3:14
2  Ede Poldini, arr. Fritz Kreisler: Dancing doll (Poupée valsante)    2:09
    met Marguerite Delcourt, piano
    78t 25 cm: HMV DA 811  (7-7947/8)  Bb8898-2 / Bb8899-3

3  Manuel de Falla: El paño moruna    2:45

4  Manuel de Falla: Jota    3:19
    met Marguerite Delcourt, piano
    78t 25 cm: HMV DA 814  (7-7953/6)  Bb8887-4 / Bb8890-1

5  Enrico Toselli: Serenade    3:36

6  Gabriel Pierné: Sérénade    2:34
    met Anca Seidlova, piano
    78t 25 cm: HMV DA 955  (8-7902/3)  A41712/3
    Opname 29-12-1927


Download mp3

zaterdag 9 augustus 2014

Flonzaley Quartet 2: Mozart KV 575 (HMV DA 947-949, 1927)

Flonzaley Quartet, 1920
Een tweede upload met opnamen van het Flonzaley Quartet. Op het label staat dat het een opname betreft van strijkkwartet no.8 van Mozart, maar het gaat toch echt om strijkkwartet no.21 KV 575. De opname beslaat 3 25cm 78t.platen.

De bezetting bij deze opname uit 1927:
Adolfo Betti (1875-1950), 1e viool
Alfred Pochon (1878-1959), 2e viool
Nicolas Moldavan, altviool
Iwan d'Archambeau (1879-1955), cello.



Wolfgang Amadeus Mozart: Strijkkwartet no.21 in D KV 575 (1789):    17:31
1  allegretto    4:55
2  andante    3:36
3  menuetto: allegretto    3:38
4  allegretto    5:22
Flonzaley Quartet
78t 25 cm: HMV DA 947-949   
(8551; 8545; 8546; 8552; 8547; 8548)   A40708-13
Opname 20-10-1927 Camden, New Jersey

Download mp3

woensdag 6 augustus 2014

Flonzaley Quartet: Beethoven op.135 (HMV, 1926)


Het Flonzaley Quartet bestond van 1902 tot 1929 en werd opgericht en betaald door de bankier Edward J. de Coppet uit New York (en na diens dood in 1916 door zijn zoon André). Het kwartet werd genoemd naar het landhuis van De Coppet in Lausanne, waar gespeeld en geoefend werd. De twee violisten en altviolist hebben les gehad van de Belgische violist, docent en componist  César Thomson (1857-1931).
Op verzoek van het kwartet componeerde Igor Stravinsky 3 pieces for string quartet (1914) en Concertino for string quartet (1920).
Lees bij de geweldige blog van Shellackophile meer over dit strijkkwartet en wat de spelers nadien deden.

We horen nu het strijkkwartet in F op.135 van Beethoven, uitgebracht op 4 25cm plaatjes, met als filler het derde deel uit het strijkkwartet in c op.18 no.4, ook van Beethoven.
Prachtig gespeeld!

De bezetting bij deze opname uit 1926::
Adolfo Betti (1875-1950), 1e viool
Alfred Pochon (1878-1959), 2e viool
Nicolas Moldavan, altviool
Iwan d'Archambeau (1879-1955), cello.



Ludwig van Beethoven: Strijkkwartet no.16 in F op.135:    20:12
1  allegretto    6:02
2  vivace    3:00
3  lento assai    5:39
4  grave: allegro    5:31

Ludwig van Beethoven: Strijkkwartet no.4 in c op.18 no.4:
3  menuetto    3:17

Flonzaley Quartet
78t 25 cm: HMV DA 847-850   (8490-7)   A37292-9
Opname 30-12-1926 Camden, New Jersey

Download mp3

zondag 3 augustus 2014

Bruno Seidler-Winkler: Lohengrin fantasie (Gramophone Monarch, 1910)

Bruno Seidler-Winkler; Karl Jörn, 1910
Bruno Seidler-Winkler (18.07.1880 - 19.10.1960): Duits dirigent, pianist en arrangeur.
Tussen 1903 en 1923 was hij de artistiek directeur voor Deutsche Grammophon (wat Landon Ronald was voor de Engelse, Piero Coppola voor de Franse en Carlo Sabajno voor de Italiaanse tak van de Gramophone).
1923 - 1925: dirigent in Chicago
1925 - 1933: dirigent Rundfunk-Sinfonie-Orchester Berlijn
Hij heeft halverwege de 30er jaren arrangementen gemaakt voor het zangkwintet de Comedian Harmonists.
Bruno Seidler-Winkler heeft veel opgenomen: als pianobegegeleider van diverse zangers en als dirigent. In 1908 nam hij een complete Carmen op met o.a. Emmy Destinn. In 1923 nam hij de complete 9e symfonie van Beethoven op als een afscheid aan de Deutsche Grammophon.
Lees meer op Wikipedia en op CHARM. Op die laatste site zijn ook veel muziekfragmenten van hem te horen.
Op de foto zien we een opnamestudio met Bruno Seidler-Winkler helemaal rechts. Hij dirigeert een opname van de Letse tenor Karl Jörn. Op de voorste rij zien we een drietal Stroh-violisten: violen met een hoorn erop gemonteerd.
Deze opname van een tweedelige fantasie op de Wagner-opera "Lohengrin" komt ook uit 1910, dus waarschijnlijk horen we hier ook Stroh-violen. 
Op het etiket staat "Grammophon-Streich-Orchester", maar vanaf het eerste moment horen we een orkest met blazers erbij. 



Richard Wagner: Fantasie aus "Lohengrin"    8:07
Grammophon-Streich-Orchester
Kapellmeister Bruno Seidler-Winkler
78t 30 cm: Gramophone Monarch 040606/7   466/477s
Opname 1910

Download mp3