woensdag 26 maart 2014

Jacques Thibaud, Harold Craxton: (HMV 1925; 1927)

Jacques Thibaud, 1920

Jacques Thibaud (Bordeaux, 27.09.1880 - 01.09.1953): Frans violist. Had les van zijn vader, ging vanaf z'n 13e naar het conservatorium in Parijs. In 1896 won hij samen met Pierre Monteux (de latere beroemde dirigent) een Premier Prix voor viool. 
Tijdens de 1e wereldoorlog raakte hij gewond en moest zijn techniek opnieuw opbouwen. 
In 1943 was hij mede-oprichter van het Marguerite Long - Jacques Thibaud Concours, een wedstrijd voor violisten en pianisten.
Jacques Thibaud maakte van 1905-1938 deel uit van het beroemde trio met cellist Pau Casals en pianist Alfred Cortot. Hij maakte concerttournees met Yves Nat en George Enescu. Thibaud was bevriend met de Belgische violist Eugène Ysaÿe, die zijn 2e sonate voor viool solo aan hem opdroeg.
Hij stierf in 1953 bij een vliegtuigongeluk in de Franse Alpen. Ook zijn Stradivarius uit 1720 ging verloren.


Harold Craxton (30.04.1885 - 30.03.1971): Engels pianist en componist. Studeerde piano bij Tobias Matthay (docent van o.m. Harriet Cohen, Clifford Curzon, Moura Lympany, Myra Hess en Irene Scharrer). Begeleidde in het begin van zijn carrière Nellie Melba, Clara Butt, John McCormack en Lionel Tertis.
1919-1961: Professor aan de Royal Academy of Music, Londen. 



Jacques Thibaud, viool; Harold Craxton, piano:

1  Ludwig van Beethoven: Vioolromance no.2 in F op.50    7:03 
    78t 30 cm: HMV DB 904   (4-07962/3)   Cc7400-2 / Cc7401-1
    Opname 25-11-1925

2  Nicolai Rimsky-Korsakoff: "Le coq d'or": Hymn to the sun    4:23
3  Johann Sebastian Bach: Air on G string    3:44
    78t 30 cm: HMV DB 1017   (5-07906 / 5-07917)   Cc9945-2 / Cc9913-2
    Opname 21-02-1927 (2); 14-02-1927 (3)

4  Enrique Granados, arr. Jacques Thibaud: 
    Danzas Españolas op.37 no.6: Rondella Aragonesa    3:19
5  Enrique Granados, arr. Fritz Kreisler: 
    Danzas Españolas op.37 no.5: Andaluza    3:54
    78t 30 cm: HMV DB 1113   (5-07933/4)   Cc11714-2 / Cc9912-4
    Opname 21-10-1927



Download mp3

vrijdag 21 maart 2014

Harriet Cohen 3: Bach, Bath (Columbia, 1924, 1944)

Harriet Cohen, ca. 1920
De derde en voorlopig laatste upload met 78t.platen van de markante pianiste Harriet Cohen (Londen, 02.12.1895 - Londen, 13.11.1967), een van de meest gefotografeerde vrouwen in Engeland in de jaren '20 en '30. Lees en hoor meer over haar in mijn vorige 2 posts.

Harriet Cohen heeft in 1924 3 platen opgenomen met het klavierconcert no.1 BWV 1052 van Bach, met een orkest o.l.v. Sir Henry J. Wood (03.03.1869 - 19.08.1944). Ik heb alleen de tweede plaat met het adagio.
Twintig jaar later nam Harriet Cohen met componist Hubert Bath (06.11.1883 - 24.04.1945) diens Cornish Rhapsody op. De muziek is geschreven voor de film "Love Story" (1944, regisseur Leslie Arliss, met Margaret Lockwood en Stewart Granger).



1  J.S. Bach: Klavierconcert no.1 in d BWV 1052: adagio    7:46
    Harriet Cohen, piano; orkest o.l.v. Sir Henry J. Wood
    78t 30 cm: Columbia L 1625  AX 603/4
    Opname 24-09-1924

2  Hubert Bath: Cornish rhapsody    6:06
    Harriet Cohen, piano; London Symphony Orchestra o.l.v. Hubert Bath
    78t 30 cm: Columbia DX 1171  CAX 9215-1 /9216-1
    Opname 04-11-1944



Download mp3

maandag 17 maart 2014

Harriet Cohen 2: Debussy, de Falla (Columbia, 1943, 1948)

Harriet Cohen, ca. 1935

Hierbij een tweede post van de boeiende pianiste Harriet Cohen (Londen, 02.12.1895 - Londen, 13.11.1967), die in de jaren '20 en '30 middenin het culturele leven van Engeland stond. Ze had contact met veel componisten, schrijvers en politici van naam en zette zich in voor het Zionisme. Een van de meest gefotografeerde vrouwen in de jaren '20 en '30 in Engeland. Lees meer over haar in mijn vorige post, waar ook een eerste poging tot discografie van haar 78t.platen staat vermeld.
Ze heeft gewerkt met Manuel de Falla, die Noches en los jardines de España aan haar opdroeg. 
De plaat met Debussy is volgens mijn discografie de laatste die ze heeft opgenomen. Een zeer veelzijdige pianiste!



Manuel de Falla:
1  "El amor brujo": Récit du pêcheur
    "El sombrero de tres picos": Danse du meunier    4:23
2  Piezas Españolas: Andaluza    4:09
    78t 30 cm: Columbia DX 1131   CAX 9066-1 / 9067-1
    Opname 09-02-1943

Claude Debussy:
3  "Suite Bergamasque": Clair de la lune    4:16
4  Préludes Livre I: La cathédrale engloutie    4:40
    78t 30 cm: Columbia SVX 9   CAX 10161-1 / 10162-1
    Opname 26-01-1948



Download mp3

zaterdag 15 maart 2014

Harriet Cohen 1: Bach, Brahms (Columbia, 1928; 1930) + Discografie

Harriet Cohen, ca. 1927-28

Harriet Cohen (Londen, 02.12.1895 - Londen, 13.11.1967): Engels Pianiste. Studeerde aan de Royal Academy of Music van 1912-1917, en verder bij Tobias Matthay. Ze had kleine handen, wat het moeilijk voor haar maakte de virtuoze romantici te vertolken.
1914: debuut in Queen's Hall
1920: eerste grote optreden in Wigmore Hall met de tenor John Coates.
Ze speelde veel eigentijdse Britse muziek. Een aantal componisten schreef muziek voor haar: Ralph Vaughan-Williams (Hymn tune prelude, 1930; een pianoconcert dat zij ten doop hield, 1933), John Ireland, Béla Bartók (Mikrokosmos, laatste 6 stukken), Ernest Bloch, E.J. Moeran, en Sir Arnold Bax. Manuel de Falla droeg Noches en los jardines de España aan haar op. Ook zette ze zich in voor Russische eigentijdse componisten.
Verder gaf ze aandacht aan componisten uit de Tudor-tijd: William Byrd, Orlando Gibbons, Henry Purcell, in een tijd waarin dit niet gewoon was. Ook werd ze beschouwd als een van de beste Bach-vertolkers van haar tijd. Zo was ze de eerste die in 1925 in de Queen's Hall alleen muziek van Bach op het programma zette. 
Als Joodse heeft ze zich erg ingezet opdat Joden konden emigreren naar Engeland en de Verenigde Staten, ook later onderhield ze o.m. vriendschap met de eerste president van Israël, Chaim Weizmann.
Harriet Cohen moet een enorme aantrekking op mannen uitgeoefend hebben. Ze had een langdurige turbulente relatie met de gehuwde Sir Arnold Bax, vanaf 1914 tot diens dood in 1953. Ze ging om met veel musici, schrijvers en politici van naam: Bax, Vaughan-Williams, Elgar, Walton, Sibelius; verder de schrijvers D.H. Lawrence, H.G. Wells, de eerste minister Ramsay MacDonald, Albert Einstein, Eleanor Rooseveld. 
Het gerucht is dat ze door D.H. Lawrence besmet is met tuberculose: ze heeft lang een kwetsbare gezondheid gehad. 
Ze kreeg in 1932 een boek: "A Bach book for Harriet Cohen",  met pianotranscripties van Bach-composities gemaakt door o.a. Sir Arthur Bliss, John Ireland, Ralph Vaughan-Williams en Sir Arnold Bax. Kijk hier voor meer informatie. Zelf schreef ze ook enkele Bach transcripties, en Music's handmade (1936), een boek over interpretatie. In 1969 publiceerde ze haar memoires: A bundle of time.
Helen Fry heeft een biografie over Harriet Cohen geschreven: Music & Men: the life and loves of Harriet Cohen. Lees hier een commentaar op de biografie.
Op de National Portrait Gallery zijn zeer veel foto's van Harriet Cohen te zien.
In de periode 1924-1948 heeft Harriet Cohen plaatopnamen gemaakt, op één uitzondering na alle opgenomen voor Columbia.
Lees een uitgebreide biografie van deze bijzondere vrouw op Wikipedia.

Hieronder volgt een poging tot discografie van de 78t.opnamen van Harriet Cohen, waarbij ik de CHARM database als bron gebruikt heb. Toevallig net bij mijn Brahms-plaat zit een foutje in de CHARM database: de matrijsnummers zijn daar omgedraaid.
Verder staat de op 04-11-1944 opgenomen Cornish Rhapsody van Herbert Bath er 2x in, met dezelfde matrijsnummers. Er staan alleen verschillende dirigenten vermeld: het is óf Herbert Bath zelf, of Muir Mathieson.


Harriet Cohen Discografie:

1924 09 24
J.S. Bach: Klavierconcert in d BWV 1052
Sir Henry J. Wood, dirigent
Columbia L 1624-6   AX 601~6

1928 10 11
J.S. Bach: Wohltemperierte Klavier: Prelude en fuga no.1 in C
J.S. Bach: Wohltemperierte Klavier: Prelude en fuga no.2 in c
Columbia L 2239   WAX 4149 / WAX 4153

J.S. Bach: Wohltemperierte Klavier: Prelude no.4 in cis
Columbia L 2240   WAX 4151

J.S. Bach: Wohltemperierte Klavier: Fuga no.4 in cis
Columbia L 2241   WAX 4150

J.S. Bach: Wohltemperierte Klavier: Prelude en fuga no.6 in d
Columbia L 2242   WAX 4152

J.S. Bach: Wohltemperierte Klavier: Prelude no.8 in es
Columbia L 2243   WAX 4147

J.S. Bach: Wohltemperierte Klavier: Fuga no.8 in es
Columbia L 2244   WAX 4148

1928 10 12
J.S. Bach: Wohltemperierte Klavier: Prelude no.7 in Es
Columbia L 2242   WAX 4154

J.S. Bach: Wohltemperierte Klavier: Fuga no.7 in Es
Columbia L 2243   WAX 4155

J.S. Bach: Wohltemperierte Klavier: Prelude en fuga no.5 in D
Columbia L 2241   WAX 4156

J.S. Bach: Wohltemperierte Klavier: Prelude en fuga no.9 in E
Columbia L 2244   WAX 4157

J.S. Bach: Wohltemperierte Klavier: Prelude en fuga no.3 in Cis
Columbia L 2240   WAX 4158

1929 06 10
Bax: Mediterranean
Columbia L 2333   WAX 3101

1929 06 11
E. Goossens III: Kaleidoscope op.18 no.4: March of the wooden soldiers
Columbia L 2333   WAX 4553

1930 08 19
Brahms: Ballade in d op.10 no.1 “Edward”
Brahms: Intermezzo no.4 in Bes op.76
Columbia LX 70   WAX 5674 / 5

1932 05 13
Mozart: Pianosonate no.10 in C KV 330
Columbia DX 375   CAX 6407-2/ 6408;
Columbia DX 373   CAX 6409
Columbia DX 376   CAX 6410-2

1933 02 17
Brahms: altvioolsonate no.1 in f op.120 no.1
Lionel Tertis, altviool
Columbia LX 225-8   CAX 6704~9

1933 10 01
E. Elgar: Pianokwintet op.84
+ Stratton SQ (Supervision: Elgar)
HMV DB 2094~7   2B5354~61

1935 03 21
J.S. Bach arr. Harriet Cohen: Choral prelude: Beloved Jesus
J.S. Bach arr. Harriet Cohen: Choral prelude: Sanctify us by Thy goodness
Columbia DB 1533   CA 14969/70

1935 03 21
J.S. Bach arr. Harriet Cohen: Choral prelude: Beloved Jesus
J.S. Bach arr. Harriet Cohen: Choral prelude: Sanctify us by Thy goodness
Columbia LB  21   CA 14969/70  

1935 03 22
J.S. Bach arr. Egon Petri: Fantasia no.4 in c
J.S. Bach: Cantate no.155: Up! Arouse Thee!
Columbia LX 400   CAX 7498-2 / CAX 7499-1

1937 07 22
Bax: Altvioolsonate
William Primrose, altviool
Columbia ROX 179~182   CAX 8047~53

1938 7 07
Bax: Paean
Columbia DB 1786   CA 17042

1942 01 02
Kabalevsky: Piano sonatina op.13 no.1
Shostakovich: Preludes op.34 no.14
Columbia DX 1066   CAX 8969 / 70

1942 10 30
Bax: A hill tune
Bax: A mountain mood
Columbia DX 1109   CAX 9056 / 7

1943 02 09
Falla: El amor brujo: Fisherman’s tale; Sombrero tres picos: Miller’s dance
Falla: Piezas Españolas: Andaluza
Columbia DX 1131   CAX 9066 / 7

1944 04 19
Chopin: Nocturne in F op.15 no.1
Chopin: 3 nouvelles études: no.1 in f; no.2 in As
Columbia DX 1231   CAX 9183 / 4

1944 11 04
Bath: Cornish rhapsody
London S.O.; Herbert Bath of Muir Mathieson, dirigent
Columbia DX 1171   CAX 9215 / 6

1946 08 10
J.S. Bach: Klavierconcert in d BWV 1052
Philharmonia Orch., Walter Süsskind, dirigent
Columbia DX 1312~4   CAX 9640~41; 46~49

1948 01 26
Debussy: Suite Bergamasque: Clair de la lune
Debussy: Préludes Livre I: La cathédrale engloutie
Columbia DX 1496   CAX 10161 / 2

De Bach-plaat die ik hier deel, is met name wat de Prelude no.8 betreft, matig van kwaliteit. Ik heb dus nogal wat werk aan de transfer gehad. Het is prachtig gespeeld, ik kan goed begrijpen waarom ze zo gezien was als Bach-vertolkster. 
Bij de verdoeking heb ik gelet op de pianoklank; ik heb liever wat meer groefruis en een goede pianoklank dan een dof geknepen geluid.
De Edward-ballade is een van mijn Brahms-favorieten. Ze kiest soms wat verrassende rubati en tempowisselingen, maar het is een intense vertolking.



Harriet Cohen, piano:

Johann Sebastian Bach:
1  Prelude no.8 in es    4:36
2  Fuga no.7 in Es    2:09
78t 30 cm: Columbia L 2243  (W)AX 4147 / 4155
Opname Londen, 11-10-1928

Johannes Brahms:
1  Ballade no.1 in d "Edward" op.10    4:13
2  Intermezzo no.4 in Bes op.76    2:19
78t 30 cm: Columbia LX 70  WAX 5674/5
Opname Londen, 19-08-1930



Download mp3

donderdag 13 maart 2014

Pietro Mascagni dirigeert 2: Rossini, Mascagni (1927, 1928)

Pietro Mascagni, 1927

Pietro Mascagni (Livorno, 07.12.1863 - Rome, 02.08.1945): Italiaans componist en dirigent.
In 1898 won Mascagni een wedstrijd voor eenacters, uitgeschreven door de uitgever Sonzongo, met de opera Cavalleria Rusticana, die in 1890 in première ging. Het werd zijn grootste operasucces. In totaal schreef hij 15 opera's, een operette, divers orkestraal en vocaal werk, liederen en pianomuziek. Ook zijn opera's  L'Amico Fritz (1891) en Iris (1898) hebben repertoire gehouden.I Rantzau is in 1892 in première gegaan, Le Maschere in 1901.
Lees een uitgebreide biografie op Wikipedia.
Als dirigent heeft Mascagni diverse opnamen gemaakt voor de labels  Odeon/Parlophone, Polydor, Cetra en HMV.
Op Youtube vinden we een merkwaardig filmpje waarin Mascagni ter ere van Mussolini het bekende slavenkoor uit Nabucco van Verdi dirigeert in een groot stadion.

We horen Mascagni hier als dirigent in twee ouvertures van Rossini en zijn eigen William Ratcliff. Best een goede dirigent - hij hield kennelijk van redelijk snelle tempi, en soms heeft hij wat moeite bij snelle passages het orkest in het gareel te houden. Bijzonder deze operacomponist en -dirigent eens te kunnen beluisteren, ook in ander repertoire dan zijn eigen composities.



1  Pietro Mascagni: "William Ratcliff": Intermezzo    5:04
    Orchester Staatsoper Berlin o.l.v. Pietro Mascagni
    Polydor 66580   B20876   537bg
    78t 30 cm: Opname 1927, Berlijn

2  Giacomo Rossini: "Guglielmo Tell": Ouverture    13:41
    Leden Staatskapelle Berlin o.l.v. Pietro Mascagni
    78t 30 cm: Odeon O-6810/11   xxB 7897~7900
    Opname 17-12-1927, Berlijn 

3  Giacomo Rossini: "Barbiere di Siviglia": Ouverture    7:44
    Leden Staatskapelle Berlin o.l.v. Pietro Mascagni
    78t 30 cm: Odeon O-6802   xxB 7937-2 / 7938   
    Opname 23.01.1928, Berlijn




vrijdag 7 maart 2014

Alfred Indig, viool (Columbia)


Over Alfred Indig is maar heel weinig bekend. Hij is geboren ca. 1892, waarschijnlijk een Hongaars violist van Joodse afkomst, opgeleid aan het conservatorium van Budapest.  Van 1917-1921 speelde Alfred Indig als 2e violist in het Budapest String Quartet.  Hij heeft in Nederland gewoond: na 1920 heeft hij als solist opgetreden met het Concertgebouworkest, en in 1922 trouwde hij in Amsterdam met Betty Polak. 
In 1931 werd Alfred concertmeester van de Berliner Philharmoniker.  Hij vluchtte in 1933 uit Duitsland en bekend is dat hij met een eigen strijkkwartet heeft opgetreden in Parijs in 1934. 
Waarschijnlijk heeft Alfred Indig de 2e wereldoorlog overleefd, hij zou in 1946 vioolles aan Pete Molenaar (die instrumenten repareerde van leden van het Concertgebouworkest) gegeven hebben. Het is onbekend wat er daarna van hem geworden is. Wie meer informatie heeft over deze violist mag aanvullen!
(bron: "Con Brio: Four Russians Called the Budapest String Quartet," by Nat Brandt. New York: Oxford University Press, 1993).
Zijn platen werden uitgebracht op Columbia, Dutch Label. 
We horen hem op 2 30cm akoestisch opgenomen Columbia-platen met een viertal operafantasieën.



Alfred Indig, viool, met pianobegeleiding:

1  Giuseppe Verdi: La Traviata    4:11
2  Giuseppe Verdi: De troubadour    4:01
    78t 30 cm: Columbia D 17129  (75670/2)

3  Pietro Mascagni: Cavalleria Rusticana    3:56

4  Giacomo Puccini: La Bohème    4:15
    78t 30 cm: Columbia D 17130  (75671/3)

Download mp3