zaterdag 15 maart 2014

Harriet Cohen 1: Bach, Brahms (Columbia, 1928; 1930) + Discografie

Harriet Cohen, ca. 1927-28

Harriet Cohen (Londen, 02.12.1895 - Londen, 13.11.1967): Engels Pianiste. Studeerde aan de Royal Academy of Music van 1912-1917, en verder bij Tobias Matthay. Ze had kleine handen, wat het moeilijk voor haar maakte de virtuoze romantici te vertolken.
1914: debuut in Queen's Hall
1920: eerste grote optreden in Wigmore Hall met de tenor John Coates.
Ze speelde veel eigentijdse Britse muziek. Een aantal componisten schreef muziek voor haar: Ralph Vaughan-Williams (Hymn tune prelude, 1930; een pianoconcert dat zij ten doop hield, 1933), John Ireland, Béla Bartók (Mikrokosmos, laatste 6 stukken), Ernest Bloch, E.J. Moeran, en Sir Arnold Bax. Manuel de Falla droeg Noches en los jardines de España aan haar op. Ook zette ze zich in voor Russische eigentijdse componisten.
Verder gaf ze aandacht aan componisten uit de Tudor-tijd: William Byrd, Orlando Gibbons, Henry Purcell, in een tijd waarin dit niet gewoon was. Ook werd ze beschouwd als een van de beste Bach-vertolkers van haar tijd. Zo was ze de eerste die in 1925 in de Queen's Hall alleen muziek van Bach op het programma zette. 
Als Joodse heeft ze zich erg ingezet opdat Joden konden emigreren naar Engeland en de Verenigde Staten, ook later onderhield ze o.m. vriendschap met de eerste president van Israël, Chaim Weizmann.
Harriet Cohen moet een enorme aantrekking op mannen uitgeoefend hebben. Ze had een langdurige turbulente relatie met de gehuwde Sir Arnold Bax, vanaf 1914 tot diens dood in 1953. Ze ging om met veel musici, schrijvers en politici van naam: Bax, Vaughan-Williams, Elgar, Walton, Sibelius; verder de schrijvers D.H. Lawrence, H.G. Wells, de eerste minister Ramsay MacDonald, Albert Einstein, Eleanor Rooseveld. 
Het gerucht is dat ze door D.H. Lawrence besmet is met tuberculose: ze heeft lang een kwetsbare gezondheid gehad. 
Ze kreeg in 1932 een boek: "A Bach book for Harriet Cohen",  met pianotranscripties van Bach-composities gemaakt door o.a. Sir Arthur Bliss, John Ireland, Ralph Vaughan-Williams en Sir Arnold Bax. Kijk hier voor meer informatie. Zelf schreef ze ook enkele Bach transcripties, en Music's handmade (1936), een boek over interpretatie. In 1969 publiceerde ze haar memoires: A bundle of time.
Helen Fry heeft een biografie over Harriet Cohen geschreven: Music & Men: the life and loves of Harriet Cohen. Lees hier een commentaar op de biografie.
Op de National Portrait Gallery zijn zeer veel foto's van Harriet Cohen te zien.
In de periode 1924-1948 heeft Harriet Cohen plaatopnamen gemaakt, op één uitzondering na alle opgenomen voor Columbia.
Lees een uitgebreide biografie van deze bijzondere vrouw op Wikipedia.

Hieronder volgt een poging tot discografie van de 78t.opnamen van Harriet Cohen, waarbij ik de CHARM database als bron gebruikt heb. Toevallig net bij mijn Brahms-plaat zit een foutje in de CHARM database: de matrijsnummers zijn daar omgedraaid.
Verder staat de op 04-11-1944 opgenomen Cornish Rhapsody van Herbert Bath er 2x in, met dezelfde matrijsnummers. Er staan alleen verschillende dirigenten vermeld: het is óf Herbert Bath zelf, of Muir Mathieson.


Harriet Cohen Discografie:

1924 09 24
J.S. Bach: Klavierconcert in d BWV 1052
Sir Henry J. Wood, dirigent
Columbia L 1624-6   AX 601~6

1928 10 11
J.S. Bach: Wohltemperierte Klavier: Prelude en fuga no.1 in C
J.S. Bach: Wohltemperierte Klavier: Prelude en fuga no.2 in c
Columbia L 2239   WAX 4149 / WAX 4153

J.S. Bach: Wohltemperierte Klavier: Prelude no.4 in cis
Columbia L 2240   WAX 4151

J.S. Bach: Wohltemperierte Klavier: Fuga no.4 in cis
Columbia L 2241   WAX 4150

J.S. Bach: Wohltemperierte Klavier: Prelude en fuga no.6 in d
Columbia L 2242   WAX 4152

J.S. Bach: Wohltemperierte Klavier: Prelude no.8 in es
Columbia L 2243   WAX 4147

J.S. Bach: Wohltemperierte Klavier: Fuga no.8 in es
Columbia L 2244   WAX 4148

1928 10 12
J.S. Bach: Wohltemperierte Klavier: Prelude no.7 in Es
Columbia L 2242   WAX 4154

J.S. Bach: Wohltemperierte Klavier: Fuga no.7 in Es
Columbia L 2243   WAX 4155

J.S. Bach: Wohltemperierte Klavier: Prelude en fuga no.5 in D
Columbia L 2241   WAX 4156

J.S. Bach: Wohltemperierte Klavier: Prelude en fuga no.9 in E
Columbia L 2244   WAX 4157

J.S. Bach: Wohltemperierte Klavier: Prelude en fuga no.3 in Cis
Columbia L 2240   WAX 4158

1929 06 10
Bax: Mediterranean
Columbia L 2333   WAX 3101

1929 06 11
E. Goossens III: Kaleidoscope op.18 no.4: March of the wooden soldiers
Columbia L 2333   WAX 4553

1930 08 19
Brahms: Ballade in d op.10 no.1 “Edward”
Brahms: Intermezzo no.4 in Bes op.76
Columbia LX 70   WAX 5674 / 5

1932 05 13
Mozart: Pianosonate no.10 in C KV 330
Columbia DX 375   CAX 6407-2/ 6408;
Columbia DX 373   CAX 6409
Columbia DX 376   CAX 6410-2

1933 02 17
Brahms: altvioolsonate no.1 in f op.120 no.1
Lionel Tertis, altviool
Columbia LX 225-8   CAX 6704~9

1933 10 01
E. Elgar: Pianokwintet op.84
+ Stratton SQ (Supervision: Elgar)
HMV DB 2094~7   2B5354~61

1935 03 21
J.S. Bach arr. Harriet Cohen: Choral prelude: Beloved Jesus
J.S. Bach arr. Harriet Cohen: Choral prelude: Sanctify us by Thy goodness
Columbia DB 1533   CA 14969/70

1935 03 21
J.S. Bach arr. Harriet Cohen: Choral prelude: Beloved Jesus
J.S. Bach arr. Harriet Cohen: Choral prelude: Sanctify us by Thy goodness
Columbia LB  21   CA 14969/70  

1935 03 22
J.S. Bach arr. Egon Petri: Fantasia no.4 in c
J.S. Bach: Cantate no.155: Up! Arouse Thee!
Columbia LX 400   CAX 7498-2 / CAX 7499-1

1937 07 22
Bax: Altvioolsonate
William Primrose, altviool
Columbia ROX 179~182   CAX 8047~53

1938 7 07
Bax: Paean
Columbia DB 1786   CA 17042

1942 01 02
Kabalevsky: Piano sonatina op.13 no.1
Shostakovich: Preludes op.34 no.14
Columbia DX 1066   CAX 8969 / 70

1942 10 30
Bax: A hill tune
Bax: A mountain mood
Columbia DX 1109   CAX 9056 / 7

1943 02 09
Falla: El amor brujo: Fisherman’s tale; Sombrero tres picos: Miller’s dance
Falla: Piezas Españolas: Andaluza
Columbia DX 1131   CAX 9066 / 7

1944 04 19
Chopin: Nocturne in F op.15 no.1
Chopin: 3 nouvelles études: no.1 in f; no.2 in As
Columbia DX 1231   CAX 9183 / 4

1944 11 04
Bath: Cornish rhapsody
London S.O.; Herbert Bath of Muir Mathieson, dirigent
Columbia DX 1171   CAX 9215 / 6

1946 08 10
J.S. Bach: Klavierconcert in d BWV 1052
Philharmonia Orch., Walter Süsskind, dirigent
Columbia DX 1312~4   CAX 9640~41; 46~49

1948 01 26
Debussy: Suite Bergamasque: Clair de la lune
Debussy: Préludes Livre I: La cathédrale engloutie
Columbia DX 1496   CAX 10161 / 2

De Bach-plaat die ik hier deel, is met name wat de Prelude no.8 betreft, matig van kwaliteit. Ik heb dus nogal wat werk aan de transfer gehad. Het is prachtig gespeeld, ik kan goed begrijpen waarom ze zo gezien was als Bach-vertolkster. 
Bij de verdoeking heb ik gelet op de pianoklank; ik heb liever wat meer groefruis en een goede pianoklank dan een dof geknepen geluid.
De Edward-ballade is een van mijn Brahms-favorieten. Ze kiest soms wat verrassende rubati en tempowisselingen, maar het is een intense vertolking.



Harriet Cohen, piano:

Johann Sebastian Bach:
1  Prelude no.8 in es    4:36
2  Fuga no.7 in Es    2:09
78t 30 cm: Columbia L 2243  (W)AX 4147 / 4155
Opname Londen, 11-10-1928

Johannes Brahms:
1  Ballade no.1 in d "Edward" op.10    4:13
2  Intermezzo no.4 in Bes op.76    2:19
78t 30 cm: Columbia LX 70  WAX 5674/5
Opname Londen, 19-08-1930



Download mp3

3 opmerkingen:

  1. Thank you, Satyr - Harriet Cohen was a wonderful musician. I don't have enough of her recordings so I'm looking forward to your series.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks, Bryan! In total I have only 6 recordings, which I'll post here.

      Verwijderen
  2. This is really wonderful, thank you dear Satyr for sharing this with us!!!

    BeantwoordenVerwijderen