zaterdag 30 november 2013

Sir John Barbirolli, Hallé Orch.: Fauré, Elgar (HMV B.9567)


John Barbirolli (Londen, 02.12.1899 - Londen, 29.07.1970): Britse dirigent en cellist. Italiaanse vader, Franse moeder.'Sir' in 1949.
1933-1936: Scottish Orchestra
1936-1943: New York Philharmonic (opvolger van Arturo Toscanini)
1943 tot zijn dood: dirigeerde het Hallé Orchestra
1961-1967: Houston Symphony Orchestra
Gastdocent bij veel grote orkesten als BBC Symphony Orchestra, London Symphony Orchestra, Philharmonia Orchestra, Berliner Philharmoniker, Wiener Symphoniker.
Aanvankelijk had hij met name een grote reputatie als begeleider (van o.a. Feodor Chaliapine, Pablo Casals, Jascha Heifetz, Fritz Kreisler, Artur Rubinstein en Alfred Cortot). Prachtige uitvoeringen van composities van Elgar, Delius, Vaughan Williams en Mahler. 
Wat zijn opnamen betreft:
In 1911 maakte hij 4 opnamen als cellist, begeleid door zijn zuster Rosa, voor Edison Bell
In 1925 en 1926 maakte hij opnamen als lid van het Kutcher Strijkkwartet en Music Society String Quartet.
Zijn eerste opnamen als dirigent maakte hij voor de NGC (National Gramophonic Society) in 1927. In 1928 maakte hij nog enkele opnamen voor Edison Bell en vanaf 1928 stond hij onder contract bij HMV.
Lees een zeer uitgebreide biografie op Wikipedia.
Het 25cm 78t.plaatje dat ik hier presenteer heeft een zeer harde ruis, waar HMV berucht om was, en waar ik weer m'n best op kon doen. Maar de muziek is prachtig!

1  Gabriel Fauré: Shylock suite op.57: Nocturne (1889)    2:49
2  Sir Edward Elgar: Elegy for strings op.58 (1909)    3:39
The Hallé Orchestra o.l.v. John Barbirolli
78t. 25 cm: HMV B.9567  OER.972-2 / 973-1

Download mp3

woensdag 27 november 2013

Ars Rediviva 3: Bach (BAM 28-29)


Ars Rediviva is een Frans gezelschap dat opgericht werd in 1935 en bestond uit Claude Crussard, Claire Crussard, Dominique Blot, Edmée Ortmans-Bach, Jacqueline Alliaume, Sonia Lovis, Yvonne Thiboud, Bernard Coqueret, Monique Brothier en Monique Deshays. Ze speelden oude muziek en namen op op het label Boîte à Musique (BAM). 
Ars Rediviva bleef bestaan tot 1947, toen de leden omkwamen bij een vliegtuigongeluk. 
In de jaren '50 is er nog een tweede gezelschap Ars Rediviva opgericht in Tsjechië, dat bekender werd dan dit ensemble.

Ars Rediviva bestaat op deze opname uit:
Dominique Blot, viool
Edmée Ortmans-Bach, viool
Jacqueline Alliaume, cello
Claude Crussard, klavecimbel

Johann Sebastian Bach: Sonate voor 2 violen, cello en klavecimbel in C
1  adagio    4:05
2  fugue    2:37
3  largo    3:45
4  gigue    3:05
Ars Rediviva
78t 30 cm: BAM 28-29  Part.2199-2202
Totale tijd:   13:32

Download mp3

zondag 24 november 2013

Ernst Viebig: Maillart, Auber, J Strauss (HMV, 1926, 1928)


Ernst Viebig (Berlijn, 10.10.1897 - Eggenfelden, 18.09.1959): Duits componist en dirigent. Zijn moeder was de bekende schrijfster Clara Viebig. Zijn vader was Joods, had zich voor zijn huwelijk bekeerd tot het Luthers-Protestante geloof. Ernst droeg aanvankelijk de namen Cohn-Viebig, maar de ouders vroegen in 1914 naamsverandering aan omdat Ernst in het leger wilde en vreesde last te krijgen met zijn Joodse naam. Bij het uitbreken van de eerste wereldoorlog meldde Ernst zich als vrijwilliger (waar hij later spijt van kreeg) en vocht in de slag van de Somme, en in Rusland. Hij kwam ongedeerd terug. 
Hij werd een succesvol componist en dirigent, ook schreef hij muziekkritieken. Hij kreeg o.a. een aanstelling als koordirigent in het Stadttheater van Lübeck. Daar leerde hij zijn eerste vrouw, de danseres Liselotte Schmidt kennen, maar het huwelijk duurde slechts kort. Daarna leidde hij een losbandig leven, wat hem een jaar beroepsverbod opleverde. In 1924 trouwde hij met Irmgard Pedroso., die hem 2 kinderen schonk. 
In 1922 ging zijn eerste opera Nacht der Seelen (met een libretto van zijn moeder, Clara Viebig) in première. 
In 1925 volgde Die Môra, ook op een libretto van Clara Viebig. 
In 1925 werd hij muzikaal directeur van Electrola.  
Na de machtsovername van de Nazis verslechterde de situatie voor hem, zowel door zijn half-joodse afkomst, als door zijn lidmaatschap van de Communistische partij. Een derde opera krijgt hij niet opgevoerd, ondanks voorspraak van Wilhelm Furtwängler (die ook moeite deed hem een aanstelling als professor aan de Hochschule für Musik te bezorgen, wat niet lukte). Goebbels laat hem weten dat hij als Jood niet het recht heeft, "Duits cultuurgoed uit te dragen". Hij besloot te emigreren naar Brazilië, maar daar lukte het hem niet zijn muzikale carrière voort te zetten. Achtereenvolgens in Rio de Janeiro en Sao Paolo opende hij een Duitse boekwinkel, Livraria Transatlantica
In 1958 keerde Ernst Viebig terug naar Berlijn, kon daar niet meer aarden en verhuisde naar Eggenfelden (Niederbayern), waar hij het jaar daarop overleed.
Hij schreef een autobiografie, De onvoltooide symfonie van mijn leven, in 2012 uitgegeven.

Louis-Aimé Maillart (24.03.1817 - 26.05.1871): Frans componist en violist. Hij schreef o.m. 6 opera's w.o. Les dragons de Villars (1856).
Daniel Auber (29.01.1782 - 13.05.1871): Frans componist. In totaal componeerde hij 41 opera's. In 1825 ging zijn opera Le maçon (in het Duits: Maurer und Schlosser) in première.

Wat zijn opname-activiteiten betreft: helaas heeft hij voor zover ik kan zien geen eigen werk opgenomen. Zijn opnamen bestaan voor het grootste deel uit ouvertures en korte werken. Verder komt zijn naam voor als begeleider van vocalisten als Max Lorenz, Hermann Schey, Elisabeth Kandt, Maria Hussa-Greve en Ursula van Diemen. Volgens de CHARM database heeft hij in 1928 veel platen opgenomen voor Electrola/HMV. In 1930 volgden ca. 12 opnamen voor Telefunken.
De opname van Die Fledermaus staat niet in de CHARM database, maar zal vermoedelijk ook in 1928 opgenomen zijn.



1  Louis-Aimé Maillart: Les dragons de Villars: Ouverture    5:33
    Orchester der Staatsoper, Berlin o.l.v. Ernst Viebig
    78t. 25cm: DG K-5484  BLR 3782-2 / 3783-2
    Opname 23.01.1928

2  Daniel Auber: Le maçon: Ouverture    4:48

    Mitglieder des Orchesters der Staatsoper, Berlin o.l.v. Ernst Viebig
    78t. 25cm: HMV EG 804 (8-40623/4  BLR 3784-2 / 3785-2
    Opname 23.01.1928

3  Johann Strauss II: Die Fledermaus - Vorspiel    7:15
    Mitglieder der Staatskapelle, Berlin o.l.v. Ernst Viebig
    78t 30 cm: HMV EH 17  (4-040506/7)  CwR 355-1 / 356-1
    Opname 23-09-1926 


Download mp3

woensdag 20 november 2013

Calvet SQ: Mozart (Telefunken, 1938)



Joseph Calvet (1897-1984): studeerde viool aan de conservatoria van Toulouse (Premier Prix 1q904) en Parijs (Premier Prix 1919).
Richtte zijn Quatuor Calvet op, dat bestond tot 1941.
De bezetting:
Joseph Calvet, 1e viool;
Daniel Guilevitch, 2e viool
Léon Pascal, altviool
Paul Mas, cello

Daniel Guilevitch = Daniel Guilet (10.01.1899-14.10.1990), begeleidde Maurice Ravel tijdens een tournee door Frankrijk. Emigreerde in 1941 naar Amerika en richtte daar het Guilet String Quartet op. Hij speelde van 1944-1954 in het NBC Symphony Orchestra onder Toscanini, van 1951-1954 als concertmeester.
Richtte in 1954 het Beaux Arts Trio op. In 1969 trad hij terug als uitvoerend musicus en wijdde zich aan het lesgeven.

Léon Pascal is te horen in opnamen van het Calvet Strijkkwartet in de periode 1931-1938. Hij richtte in 1941 het Quatuor Pascal op, dat bleef bestaan tot 1973. Ze namen o.a. de complete strijkkwartetten van Beethoven en Mozart op. Op mijn blog 33 toeren klassiek vind je 8 albums op het MMS-label met het Quatuor Pascal.

Mozart: Strijkkwartet no.14 in G KV 387:
1  allegro vivace assai    7:06
2  menuetto: allegro    4:48
3  andante cantabile    8:31
4  molto allegro    3:53
Quatuor Calvet
78t 30 cm: Telefunken E 2867-9  023576-81
Opname 26-10-1938
Totale tijd:   24:18

Download mp3

woensdag 6 november 2013

Heinrich Grünfeld; Berliner Trio Vereinigung

Heinrich Grünfeld
Heinrich Grünfeld (Praag, 21.04.1855 - Berlijn, 26.08.1931): Boheems-Oostenrijks cellist, broer van de pianist en componist Alfred Grünfeld (04.07.1852 - 04.01.1924). Opgeleid aan het Praags Conservatorium (bij F. Hegenbart). Hij ging in 1876 naar Berlijn en gaf 8 jaar les aan de Neue Akademie der Tonkunst. In 1886 werd hij benoemd tot hofcellist van koning Wilhelm I van Pruisen. 
Met de Berliner Trio-Vereinigung  heeft hij, in verschillende bezettingen, veel opgetreden en ook plaatopnamen gemaakt. Ook heeft hij soloplaten voor cello opgenomen vanaf 1900.
Damian heeft een begin van een discografie gemaakt met opnamen van Heinrich Grünfeld, maar mijn platen staan er niet bij genoemd.
Het begin van het overbekende Largo van Händel, wat Grünfeld overigens vaak heeft opgenomen, is helaas van slechte kwaliteit.


1  Georg Friedrich Händel: "Serse": Largo    3:02
2  Benjamin Godard: Berceuse de Jocelyn    2:48
Heinrich Grünfeld, cello (+ piano)
78t 30 cm: Grammophon 65291  047857 / 8   129/130 ac

3  Ludwig van Beethoven: Trio in Bes op.11: adagio    4:16

4  Niels Gade: Noveletten: Largetto    2:54
Heinrich Grünfeld, cello; Frau Heinemann-Marcks, piano; 
Nicolas Lambinon, viool
78t 30 cm: Gramophone Monarch 048009/10   126/8ac

5  Ludwig van Beethoven: Trio in Es op.1 no.1: adagio    3:58

6  Louis Ganne: Extase (Rêverie)    3:56
Heinrich Grünfeld, cello; Bernhard Dessau, viool; Moritz Mayer-Mahr, piano
78t 30 cm: Gramophone Monarch 048038/9   1283/2s



zondag 3 november 2013

Philip Abbas, cello (Odeon)


Philip Abbas (Amsterdam, 1886 - na 1946): Cellist. Groeide op in een gezin met 4 broers die allen viool speelden, de broers leerden het achtereenvolgens aan elkaar. Toen Philip 8 was wilde zijn vader cello leren spelen maar ondanks de inspanningen van diens leraar, dhr. Kalkoen, werd het niets. Philip mocht het proberen en dat werd een succes. Ging op z'n 17e naar het Conservatorium in Amsterdam. Werkte kort in Duitsland, ging daarna naar Engeland, werd o.a. cellist in het Queen's Hall Orchestra. Speelde als cellist met succes in Londen, Brighton, Biarritz en elders in Europa. Hij maakte van oktober 1907 tot mei 1908 een kunstreis door Noord-Amerika en Canada.
Emigreerde in 1914 naar Amerika, 
1916-1917: Philadelphia Symphony Orchestra. 
1918-1919: New York City
1919-1925: Detroit Symphony Orchestra. Maakte deel uit van het Detroit Symphony String Quartet, met Ilya Scholnik 1e viool; William G. King 2e viool, Herman Kolodkin altviool).
Speelde veel voor liefdadigheidsconcerten.
Philip bracht zijn concerten met veel humor en anecdotes. Ondanks dat hij geen middelbare school had gevolgd sprak hij 5 talen: Nederlands, Engels, Frans, Duits en Italiaans.
1928-1929: gaf les aan Michigan State University, daarna in de jaren '30 aan Kansas State Teachers College en het Emporia Kansas. Gaf ook concerten in Kansas en Nebraska in de jaren '30. Trok zich in de jaren '40 terug in Santa Barbara, Californië.

Ik heb een Odeon-plaat, opgenomen in Londen, met 2 stukken van de celloleraar en componist David Popper. Soms speelt hij wat onzuiver: op het eerste stuk, Gavotte no.2, grijpt Philip helaas verkeerd en ontstaat er een dissonant die vast niet op papier staat (na ca. 29 seconden). Maar toch bijzonder om een stukje Nederlands-Amerikaanse muzikale geschiedenis te kunnen horen.



David Popper:
1  Gavotte no.2    3:21
2  Souvenir op.64 no.1    3:46
Philip Abbas, cello (+ piano)
Odeon 72579/80

Download mp3