zaterdag 31 maart 2012

Felix Weingartner 4: Berlioz (Columbia, 1925)


Vorige week zondagmiddag 25 maart hoorde ik samen met m'n jongste zoon in Den Haag mijn geliefd Residentie Orkest met twee werken van het klassieke standaardrepertoire: het vioolconcert van Beethoven met de Canadese violist James Ehnes, die prachtig op een Stradivarius speelde. Na de pauze  klonk de Symphonie Fantastique van Berlioz, overbekend, maar een prachtig spektakelstuk waarin het orkest goed kan uitpakken. Dirigent was overigens Claus Peter Flor. Tot m'n verdriet vernam ik dat de vaste dirigent van het Residentie Orkest, de onvolprezen Neeme Järvi, het orkest gaat verlaten. Het slechte, zo niet vijandige, culturele klimaat in Nederland zal zeker tot zijn besluit hebben bijgedragen: in een interview noemt Järvi het een schande dat er niet voorzichtiger wordt omgesprongen met het culturele erfgoed in Nederland.


Al met al een goede aanleiding om weer eens een duik in de platenkast te nemen. En ik vind een mooie uitvoering van de Symphonie Fantastique van Felix Weingartner (02.06.1863 - 07.05.1942), opgenomen op een vroeg-elektrische opname van 29 oktober en 1 november 1925, op 6 78t.platen. Overigens had Weingartner op 10 maart 1925 de Symphonie Fantastique al akoestisch opgenomen, maar die is niet uitgebracht, ongetwijfeld vanwege de omwenteling die gaande was door de uitvinding van de microfoon. 
Ik heb de plaatkanten simpel aan elkaar geplakt, waardoor af en toe een akkoord dubbel klinkt: ik vind het persoonlijk bijdragen aan de charme van het 78t. medium. Voor die tijd vind ik het een verbluffend heldere en ook levendige uitvoering, die boven verwachting goed klinkt voor zo'n vroege microfoon-opname.
Lees meer over Felix Weingartner op Wikipedia. Alle opnamen van Felix Weingartner op mijn blog vind je hier. En ook bij The Shellackophile zijn veel Weingartner-opnamen te vinden.

Hector Berlioz: Symphonie fantastique op.14 (1830):
1  rêveries - passions    12:26
2  un bal    6:38
3  scène aux champs    14:48
4  marche au supplice    4:16
5  songe d'une nuit de sabbat    9:08
London Symphony Orchestra o.l.v. Felix Weingartner
78t 30 cm: Columbia L 1708-13  
(W)AX 111-16; 119-21; 117; 122; 118
Opname 29.10.1925; 01.11.1925
Totale tijd:   47:16

Download

8 opmerkingen:

  1. Thanks for this as I only have a couple of the discs (maybe 'the noisy bits' were used for 'HiFi demonstration' in those days..).

    Columbia orchestrals seemed greatly improved with electrical recording: ie, if comparing the faint sound of Weingartner's acoustic LSO/Beethoven 5th Symphony to the slightly later RPSO version.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thank you for this. Though I must be honest, I have a spotty relationship with Mr. Weingartner. An important conductor, for sure, but in this document he does not seem to have many interesting or cohesive ideas. Nevertheless, it is always a surprising experience to hear him conduct... anything!

    http://squirrelnyc.wordpress.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. At last!!! I cannot believe I have finally found it! I used to own the full set (all 6 discs and recorded at 80rpm!)from 1990-1997 and then sold it with my wind up HMV gramophone to buy a CD player! I have been kicking myself ever since, especially when I found out it was one of the first ELECTRONIC sound recordings ever made!!!!

    I tried for years to find it again and even on CD - I believe it was released on CD on an Italian label but to buy it from Amazon is just too pricey and now after 15 years of searching I am finally listening to it again thanks to your site!

    Thank you so much for uploading!

    regards,
    Christopher

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I'm very glad to have given so much pleasure! That's the fun of sharing! Greetz, Satyr

      Verwijderen
  4. Fascinating to see Squirrel's reaction! Like him, I've never understood why everyone seems to regard Weingartner so highly; his Beethoven is to my ears rarely more than a good run-through. But unlike Squirrel I was surprised by how much I liked this Fantastique! It seemed to me full of life & vitality, wayward sometimes but always interesting. Contrasting it with the Monteux you've also posted, this one is a recording I will come and listen to again & again; whereas I will only really want to listen to the end of the Monteux again, where he really pulls it together!

    And the sound! I had to come back & re-read (and Google Translate) your remarks above; for late-1925, the very dawn of electrical, this sound is astonishingly clear and vivid, even if the climaxes inevitably get a bit congested. The wind solos & the harp come over especially well.

    I now understand Christopher's enthusiasm above - which I echo. A great recording to my ears - thank you!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks for your reactions, David! Always interesting to read! I am one of the people who very much likes Weingartner's conducting. F.i. Brahms Symph. no.4 is so beautiful in tempo and interpretation - one day I'll post that one also. I especially like his clarity; it's a sort of no-nonsense style, for me he often goes to the essence of the music, transparant, no romanticism.

      Verwijderen
  5. Thank you so much for these treasure! But it's a pity but links are dead ((( Could you reupload these wonderful post?

    BeantwoordenVerwijderen