donderdag 29 september 2011

Julius Prüwer 2: Mendelssohn (Polydor, 1928)


Een eerdere post met opnamen van Brahms, Meyerbeer, Berlioz en Luigini gedirigeerd door Julius Prüwer vind je hier
Julius Prüwer (1874-1943): Oostenrijks dirigent, pianist en docent.  Opleiding Wiener Konservatorium bij Arthur Friedheim en Moriz Rosenthal (piano), ook nam hij privéles bij Johannes Brahms. Directie geleerd van Hans Richter.
1892-1893: Stadttheater Bielitz
1893-1894: Stadttheater Esseg
1894-1895: Opera Keulen
1895-1923: Stadttheater Breslau
1913-1923: Opera Breslau
1902, 1904, 1906: assistent van Hans Richter bij Bayreuther Festspiele
1923-1924: Nationaltheater Weimar
1924-1933: Docent (Professor) directie Hochschule für Musik, Berlijn + directie Hochschulorchester. O.a. Ferdinand Leitner en Jan Koetsier hebben les van hem gehad.
1925-1933: Berliner Philharmoniker, dirigeerde meer dan 700 populaire concerten
1933: verlies van al zijn functies vanwege zijn jood-zijn.
1936: Symfonie van de Jüdische Kulturbund in Frankfurt am Main + leraar aan de joodse privémuziekschool Hollaender.
1939: emigreert naar de Verenigde Staten. Gaf les op New York college of Music (dirigeren en instrumentatie), dirigeerde enkele keren het N.Y.C. Symph. Orchestra. 
Voor meer info: zie Wikipedia (Duits) en Universiteit Hamburg (Duits).

Felix Mendelssohn: Die Hebriden (die Fingalshöhle), 
ouverture op. 26 (1830)    9:25
Berliner Philharmoniker o.l.v. Julius Prüwer
78t 30 cm: Polydor 19905  B 61328/9  1219/20 bm
opname 1928

Download mp3

vrijdag 23 september 2011

Edwin Fischer, piano (HMV/Electrola, 1931-1947)


Op mijn blog 33 toeren klassiek ben ik bezig met een serie LP's met pianisten die Duo-Art reproductierollen hebben ingespeeld. Edwin Fischer is één van die pianisten, dus dan vind het interessant om naast de rollen ook enkele van zijn vele 78t.opnamen op deze blog te laten horen. Ik neem de informatie over Edwin Fischer van mijn andere blog over.


Edwin Fischer (1886-1960): Zwitsers pianist, dirigent en docent. Leerling van Martin Krause. Interesseerde zich voor de uitvoeringspraktijk van barokmuziek. Dirigeerde b.v. pianoconcerten van Bach en Mozart van achter de piano, voor die tijd volstrekt ongebruikelijk. Als pianist blonk hij m.n. uit in het Duitse repertoire (Bach, Beethoven, Mozart, Schubert). Enkele hoogtepunten uit zijn carrière:
1932: vormde zijn eigen kamerorkest. Volgde Artur Schnabel op als docent aan de Hochschule für Musik in Berlijn. 
1942: verhuisde naar Zwitserland, stopte in de 2e Wereldoorlog met optreden en lesgeven.
Na de 2e Wereldoorlog les gegeven in Luzern. 
Enkele van zijn leerlingen: Paul Badura-Skoda, Daniel Barenboim, Alfred Brendel, Jörg Demus, Conrad Hansen. Schreef boeken over lesgeven, en over de pianosonates van Beethoven. 
Hij trad op in solorecitals, concerten, dirigeerde en speelde kamermuziek. Vormde een beroemd pianotrio met Georg Kulenkampff, later Wolfgang Schneiderhan viool en Enrico Mainardi cello.
Fischer nam als eerste pianist de complete Wohltemperierte Klavier van Bach op (tussen 1933-36).


    Johann Sebastian Bach: 
1  Chromatische fantasie en fuga    11:52
2  Wohltemperierte Klavier no.5: Prelude en fuga in D    2:49
    78t 30 cm: HMV DB 4403-4 (62-4706~9) 
    2D 628-1; 629-2; 630-2; 631-2
    Opname 30-10-1931

    Georg Friedrich Händel:
3  Suite in d: 
    prelude - air - variaties 1 t/m 5 - presto    8:20
    78t 30 cm: HMV DB 2378  2EA.417-3/418 -2
    Opname ?

    Wolfgang Amadeus Mozart: Pianosonate no.11 in A KV 331
4  andante grazioso    7:38
5  menuetto    3:34
6  alla Turca: allegretto    2:55
    78t 30 cm: Electrola DB 1993-4  (32-3972~5) 
    2B6665-2;6-2;7-3;8-3
    Opname 28-04-1933


    Ludwig van Beethoven: Pianosonate no.8 in c op.13 "Pathétique":
7  grave - allegro di molto e con brio    7:57
8  adagio cantabile    4:53
9  rondo - allegro    3:44
    
78t 30 cm: Electrola DB 3666-7  
    2EA.7001-3; 7002-4; 7003-3; 7004-3
    Opname 07-11-1938

    Johannes Brahms: 
10 Ballade in g op.118 no.3    4:39
11 Rhapsodie in g op.79 no.2    3:33
    
78t 30 cm: HMV ED 637  2EA.11655-1/11659-2
    Opname 21-02-1947

Download mp3

maandag 19 september 2011

Sam Swaap, viool (HMV, 1923-24)

Sam Swaap
Sam Swaap (1889-1971): Nederlands violist en dirigent. Studeerde aan het conservatorium van Amsterdam en bij Carl Flesch. 
1900-1913: violist van het Concertgebouworkest
1913-1915: concertmeester te Abo (Finland)
1915-1917: tweede concertmeester van het Residentie Orkest, Den Haag
1917-1949: eerste concertmeester van het Residentie Orkest, Den Haag.
Daarnaast werkzaam als solist, kamermuziekspeler en leider van enkele kamerorkesten.
ook dirigent van het Haagse Westnederlands Symfonie Orkest.


Vormde o.m. een duo met de cellist Charles van Isterdael, met wie hij ook 78t.platen opnam. Dit duo maakte ook onderdeel uit van het Haagsche StrijkkwartetSam Swaap, eerste viool; Adolf Poth, tweede viool; Jean Devert, altviool; Charles van Isterdael (1873-1962), cello. Ik weet niet precies hoe lang dit kwartet bestaan heeft: het werd in 1918 opgericht en vierde in ieder geval in 1938 hun 20-jarig bestaan, met ongewijzigde bezetting. Er bestaat een Polygoon beeld- en geluidsfragment van dit kwartet wat helaas niet online te zien is.
De componist Léon Orthel (1905-1985) heeft zijn Capriccio op.19 (1939) aan Sam Swaap opgedragen.

Charles van Isterdael (1873-1962): Belgisch cellist, opgeleid op het Conservatorium van Brussel. Hij vestigde zich in 1890 in Den Haag. Werd solocellist bij de Franse Opéra en vanaf de oprichting in 1904 solocellist bij het Residentie Orkest. Speelde tot 1906 in de Haagsche Triovereeniging met Karel Textor, piano en Henri Hack, viool, en in het Haagsch Toonkunstkwartet (met Henri Hack, primarius, Herman Voerman tweede viool en Bart Verhallen, altviool). Ook maakte hij deel uit van het Hollandsch Kwintet, met Henri Hack, eerste viool; Jac. van de Burg, 2e viool; Frans Vink, altviool en Carel Oberstadt, piano. Verder speelde hij vanaf de oprichting in 1918 in het Haagsche Strijkkwartet. De componist Alexander Voormolen heeft zijn Suite pour piano et violoncelle (1917) aan Charles van Isterdael opgedragen.


1  Robert Schumann: Berceuse    3:29
2  Jean-Baptiste Lully: Menuet du bourgeois gentilhomme    3:10
    Het Haagsch Strijkkwartet
    78t 25 cm: HMV E 368  (7-98004/5) Bk 1589-3/1590-1
    Opname 08-1924

3  Charles-Marie Widor: Sérénade    3:09
4  César Franck: Panis Angelicus    3:37
    Sam Swaap, viool; Charles van Isterdael, cello; piano onbekend
    78t 25 cm: HMV E 363  (7-98000/1) Bk 1572-2/1573-2
    Opname 08-1924

5  Federigo Fiorillo: Caprice    2:50
6  Benjamin Godard: Berceuse de Jocelyn    3:17
    Sam Swaap, viool; Lawrance Collingwood, piano
    78t 25 cm: HMV B 4619  (7-97911/2) Bb 3444-3/3445-2
    Opname 17-09-1923


Download mp3

vrijdag 16 september 2011

Francis Koene (Columbia, 1928) + discografie

Francis Koene, Henriëtte Bosmans
Francis Koene (1899-1935), geboren in Nederlands Indië. Zijn moeder was Javaanse, zijn vader Nederlander. Hij was één van drie wonderkinderen uit het gezin, die ook als drietal in Java optraden. In Nederland ging hij naar het Koninklijk Conservatorium Den Haag en kreeg daarna les van Louis Zimmermann, de concertmeester van het Concertgebouw. 
1920: speelde in het Concertgebouw, deed mee aan het Mahlerfeest.
1921: 2e concertmeester van het Utrechts Symphonie Orkest
1926-1932: 1e concertmeester Sachsische Staatskapelle Dresden
1927: oprichting Neues Dresdner Trio, met Paul Aron, piano en Karl Hesse, cello. 
1933: naar Nederland, vormde een duo met de componiste en pianiste Henriëtte Bosmans, met wie hij zich ook verloofde. Ze schreef een concertstuk voor viool en orkest voor hem, met de bedoeling dat hij dat op een muziekfeest in mei 1935 zou uitvoeren. Helaas stierf Francis Koene al op 29 januari 1935 aan een hersentumor. Het stuk werd uitgevoerd door Louis Zimmermann, viool, en het Concertgebouworkest o.l.v. Willem Mengelberg.
Maurice van IJzer, pianist, is van 1924-1930 met de beroemde Nederlandse sopraan Jo Vincent gehuwd geweest. Op labels van Jo Vincent uit die periode staat dan ook: Jo van IJzer-Vincent genoemd. 

Ik heb geprobeerd met behulp van de CHARM database een voorlopige discografie van de opnamen van Francis Koene samen te stellen. De twee 25cm 78t.platen die ik van hem heb staan er helaas niet bij, maar ik neem aan dat ze ook in december 1928 opgenomen zijn.

Discografie Francis Koene, viool; Maurice van IJzer, piano
Columbia

Componist
Compositie
Bestelnr
Matrijsnr
Datum
Bloch
Baal Shem
D14188
WFX 164
1928-12-15
Nin
Asturias
D14188
WFX 165
1928-12-15
Burmester
Men
D17189
WFX 166
1928-12-17
Rameau
Gavotte
D17189
WFX 167
1928-12-17
Beethoven
Romance no.1 op.40
D17187
WFX 168/9
1928-12-17
Tchaikovsky
Canzonetta
D17191
WFX 170
1928-12-17
Dillers
Scherzo
D17190
WFX 172
1928-12-17
Kreisler
Andantino
D17190
WFX 173
1928-12-17
Kreisler
Schön Rosmarin
D 9994 
WF526
1928?
Kreisler
La polichinelle
D 9994 
WF527
1928?
Milhaud
Saudado do Brazil: 
Leme / Ipanema
D 9995 
WF528/9
1928?


    Fritz Kreisler: 
1  Schön Rosmarin    1:56
2  La polichinelle    1:35
    78t 25 cm: Columbia D 9994  WF 526/7

    Darius Milhaud: "Saudado do Brazil":
3  Leme    2:23
4  Ipanema    1:56
    78t 25 cm: Columbia D 9995  WF 528/9

Download mp3

woensdag 14 september 2011

Franz Sauer, orgel; Wolfgang Grunsky, cello (Christschall 93)



Een eerdere Christschall post, met discografie van koordirigent en organist Josef Messner, vind je hier. Een catalogus van Christschall 78t. platen, helaas zonder data, vind je hier.
Deze plaat mist een klein hapje uit de rand, maar goddank net buiten de groeven... 

Let op de prachtige hoes waarbij links een organist is afgebeeld. De plaat is, volgens een stickertje, gekocht bij S. van Embden, Kalverstraat 4-8 in Amsterdam-Centrum, "Waar de schijvendraaiers zich thuis voelen!", aldus de sticker. 
De opnamen zijn gemaakt in Salzburg, met twee musici uit Salzburg, in de jaren '30.


Wolfgang Grunsky was cellist in Salzburg. In 1951 emigreerde hij naar Canada en doceerde cello en viola da gamba aan de Royal Conservatory of Music van Toronto. Hij was een specialist op het gebied van muziek uit de Renaissance.


Franz Sauer (1894-1962): was meer dan 40 jaar organist van de kathedraal van Salzburg. organist en orgeldocent. Van 1939-1946 was hij zowel directeur van het koor van de kathedraal,  als directeur van de Salzburger Liedertafel. Ook was hij professor aan het Mozarteum, waar hij muziektheorie en orgel doceerde.



1  Giuseppe Tartini: Celloconcert in D: grave    3:51
    Wolfgang Grunsky, Salzburg: cello; 

   Franz Sauer, Domorganist, Salzburg: orgel
2  Johann Sebastian Bach: Toccata in C    4:23
    Franz Sauer, Domorganist, Salzburg: orgel
    
78t 30 cm: Christschall 93  4270/1 m1



Download mp3

maandag 12 september 2011

Josef Hofmann, piano (Columbia)



Op m'n blog 33 toeren klassiek loopt een serie van Everest LP's met Duo-Art pianorol-opnamen van beroemde pianisten. Ik vind het leuk om parallel aan de Duo-Art reproductiepiano-opnamen 78t.platen van dezelfde artiest te laten horen, voorzover ze in m'n verzameling zijn natuurlijk. De laatste LP is een transcriptie van het eerste pianoconcert van Chopin, ingespeeld door de beroemde Pools-Amerikaanse pianist Josef Hofmann (1876-1957). Ik heb twee 78t.platen van Josef Hofmann, die ik hier graag laat horen. Het betreffen opnamen gemaakt voor Columbia, dus uit de periode 1912-1918. 



Josef Hofmann, piano:

1  Ignace Jan Paderewski: Minuet in G    3:42
2  Franz Liszt: Venezia e Napoli    4:47
    78t 30 cm: Columbia A 5915  48975/6

3  Sergei Rachmaninoff: Prelude in g op.23 no.5    3:44
4  Franz Schubert - Franz Liszt: Der Erlkönig    4:38
    78t 30 cm: Columbia L 1416  37467/48945

Download mp3

dinsdag 6 september 2011

Leopold Reichwein (Odeon, 1938) + discografie


Ik ben o.a. een liefhebber van oude Duitse Odeon- en Parlophonplaten, die vaak van verrassend goede kwaliteit zijn, zeker vergeleken met de hard ruisende HMV- en Columbiaplaten uit Engeland. We komen uiteraard dan ook in aanraking met het Duitse oorlogsverleden. In deze upload presenteer ik 2 Odeon 78t.platen van Leopold Reichwein (1878-1945), Duits dirigent en componist. Een kort overzicht van zijn dirigentenloopbaan:
1909-1913: Grossherzoglich Badischen Hofkapelle Karlsruhe
1913-1921: Wiener Hofoper, als opvolger van Bruno Walter
1921-1927: concertdirecteur van de Gesellschaft der Musikfreunde in Wenen (Wiener Musikverein), samen met Wilhelm Furtwängler
1926-1938: Bochumer Symphoniker. Onder zijn leiding werd veel conservatiever geprogrammeerd: vernieuwers als Paul Hindemith, Ernst Krenek, Erwin Schulhoff en Anton Webern kwamen niet meer aan bod.
Reichwein was een overtuigd Nationaal-Socialist die al vanaf 1932 lid van de NSDAP en van de anti-semitische Kampfbund für deutsche Kultur was. Na de machtsovername in 1933 werd hij lid van de Reichsmusikkammer, een instituut dat muziek tot politiek instrument voor de Nazis omvormde en vaststelde welke muziek als "entartete Musik" gold. Enkele dagen na de "Anschluss" van Oostenrijk leidde Reichwein een nieuw samengesteld N.S. Wiener Tonkünstlerorchester, een orkest dat na 1939 Gausymphonieorchester Niederdonau genoemd werd en veelvuldig optrad voor soldaten en voor Kraft durch Freude. 
Reichwein was dirigent van de Wiener Staatsoper en leider van de dirigentenopleiding aan de Staatsakademie für Musik in Wenen. Tegen het einde van de oorlog, op 8 april 1945, pleegde Reichwein zelfmoord terwijl hij wachtte op het proces vanwege zijn gedrag in de oorlog. 
Als componist schreef hij o.a. 2 operettes: Hasard (1919) en Hol mich der Teufel (1921), en liederen.
Er zijn maar weinig 78t.platen van Reichwein uitgebracht. Ze zijn allemaal op dezelfde dag opgenomen: 1 mei 1938, alle met populaire ouvertures. Een overzicht volgt hieronder:

Discografie Leopold Reichwein, Orchester Staatsoper Wien
Alle opnamen: 01-05-1938

Componist
Compositie
Odeon
Matrijsnummer
Weber
“Der Freischütz”: Ouv.

O-7842
xxB 8649/50
Nicolai
“Die lustigen Weiber von Windsor”: Ouv.

O-7874
xxB 8651/2
Thomas
“Mignon”: Ouv.

O-7875
xxB 8653/4
Adam
“Si j’étais Roi”: Ouv.

O-7876
xxB 8655/6
Suppé
“Dichter und Bauer”: Ouv.

O-7877
xxB 8657/8
Flotow
“Martha”: Ouv.

O-7878
xxB 8659/60
Suppé
“Die Schöne Galathee”: Ouv.

O-7840
xxB 8661/2


1  Otto Nicolai: "Die lustige Weiber von Windsor": Ouverture
    78t 30 cm: Odeon O-7874   xxB 8651/2
2  Franz von Suppé: "Dichter und Bauer": Ouverture
    78t 30 cm: Odeon O-7877   xxB 8657/8
    Orkest van de Wiener Staatsoper o.l.v. Leopold Reichwein
    Opname 01-05-1938

Download mp3