zondag 7 augustus 2011

Joseph Rosenstock: Beethoven Symph. no.5 (Parlophone, 1929) + discografie


Joseph Rosenstock (1895-1985): Pools-Joodse dirigent. Studeerde aan het Weens conservatorium en daarna bij Franz Schreker. Hij werd leraar aan de Berlijnse Hochschule für Musik, waar Fritz Busch hem adviseerde om te gaan dirigeren, en hem aanstelde als zijn assistent in Stuttgart.
1920-1925: Opera in Darmstadt
1929: volgde Artur Bodanzky op als dirigent van de New York Metropolitan Opera, maar hij kreeg zulke slechte kritieken dat hij zich al na 6 optredens op doktersadvies terugtrok en weer terugging naar Duitsland.
1930-1933: Mannheim
1933-1938: Jüdischer Kulturbund
1938-1946: NHK Symphony Orchestra, Tokio
1946-1948: Vancouver; Aspen Music Festival
1948-1961: New York City Opera
1952-1956: algemeen directeur van de New York City Opera. Zorgde voor de wereldpremière van Aaron Copland: The tender land; de New York première van Troilus and Cressida van William Walton; de V.S. premières van The Trial van Gottfried von Einem, en van Blauwbaard's burcht van Béla Bartók.
1956-1957: NHK Symphony Orchestra, Tokio
1958-1961: Opera in Keulen
1961-1969: dirigeerde 248 voorstellingen in the Metropolitan, New York.

Voorzover ik op de CHARM database zie heeft Joseph Rosenstock weinig platen opgenomen. Discografie is eigenlijk een te groot woord, maar ik heb de 4 opnamen even op een rijtje gezet.

Joseph Rosenstock
Discografie van Joseph Rosenstock met het orkest van de Staatsoper, Berlin:

1929-04-15
BEETHOVEN: Leonore Overture No, 3, op. 72a
Parlophone P-9397/8  2- 21350; 2- 21362; 2- 21363 2- 21364

1929-04-17
1929-06-03
BEETHOVEN: Symphony No. 5 in C minor, op. 67
Parlophone P-9407~10  2- 21365~9; 2-21466~8

1929-06-03
MENDELSSOHN: The Hebrides Overture, op. 26 'Fingal's Cave'
Parlophone P-9546/7  2- 21469~71

1929-06-04
BERLIOZ: Le carnaval romain - Overture, op. 9
Parlophone P-9561  2- 21454/5



Ludwig van Beethoven: Symfonie no.5 in c op.67 (1804-1808):
1   allegro con brio    7:11
2  andante con moto    9:33
3  scherzo - allegro
4  allegro    11:39
Orchester der Staatsoper, Berlin o.l.v. Joseph Rosenstock
78t 30 cm: Parlophone E 10906-9   2-21365~9; 2-21466~8
2-21365~9: opname 17-04-1929
2-21466~8: opname 03-06-1929

Download mp3

6 opmerkingen:

  1. I’m always on the lookout for Rosenstock recordings. Thank you for posting this Beethoven 5th.

    The only time I heard Rosenstock conduct was in late 1973 (or maybe 1974, I’m not sure). I had just been discharged from the army and was attending the University of Utah in Salt Lake City. I took a music appreciation course and got a subscription to the Utah Symphony for the season (student price was less than $15 for a full season!). The music director at that time was Maurice Abravanel. There were wonderful concerts with guest soloists like Piatigorsky, Rubinstein and others, but seldom was there a guest conductor. One of the few exceptions was Joseph Rosentock. I remember him conducting the Symphonie Fantastique (the first time I had heard it) in a beautiful performance. I understood then that Maestro Rosenstock was living in Salt Lake City at the time (perhaps at the suggestion of Maestro Abravanel). Since then I’ve found a few recordings (e.g., a Meistersinger from the MET) and always appreciate new discoveries.

    Thanks again!

    Brent Miller

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanks for sharing this beautiful experience! Great that you have seen and heard a performance with Rosenstock conducting!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, you outdo yourself again, this is very interesting! I too know Rosenstock's name from the Met and heard the Meistersinger Brent mentions, but I had no idea of his affiliations in Berlin. Many thanks!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Finally got to listen to this. It starts out undistiguished but really heats up! Thanks for sharing this experience! S.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Many thanks from the Czech republic. Pretty recording with very nice sound. Perfect edit. Jarba

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Thanks for this 5th - I'm not sure I agree with Squirrel, it is pretty hot all through (though the ensemble is messy at the beginning, and the tempo change between sides 1 & 2 is a bit of a shock!). Thank you!

    BeantwoordenVerwijderen