vrijdag 8 juli 2011

100.000 page views...

Vandaag de 100.000 pageviews gepasseerd! Ik ben blij dat de blog zo'n succes heeft, terwijl het onderwerp, klassieke 78 toeren platen, toch maar aantrekkelijk is voor een beperkte doelgroep. Ik ben 19 augustus 2010 begonnen, heb op 20 augustus 2010 m'n eerste 78 toeren plaat op m'n blog gezet. Niet gek voor krap een jaar.
Ik vind het leuk wat satyristische, eh... statistische gegevens met jullie te delen.
Welke muziek is in deze periode het meest gedownload? Hier volgt een top-tien.


1
432
Frederick Stock, Chicago S.O.
Bach Suite no.2
HMV, 1927
2+3
293
Arthur Grüber, Berl. Ph.
Borodin Polovetser Tänze
Odeon,1941
293
Lily Pons, André Kostelanetz
Milhaud Chansons de Ronsard
Col., 1947
4
291
Gustave Bret e.a.
Fauré Requiem
DG, 1930
5
263
Clarence Raybould e.a.
Purcell Dido & Aeneas
Decca, 1935
6+7
245
Isolde Menges
Bach Chaconne BWV 1004
HMV, 1924
245
Albert Wolff 5, Lamoureux
Franck Symf.
Gramm., 1931
8
221
Felix Weingartner, London S.O.
Beethoven Symf. no.7
Col., 1923-4
9+10
204
Clara Haskil
Schumann Abegg var.
Philips, 1951
204
Artur Schnabel, Frederick Stock, Chicago S.O.
Beethoven pi.c. no.5
Victor, 1942


Het aardige is dat het aantal downloads niets zegt over welke berichten het beste bekeken worden. Ik focus alleen op de berichten die gaan over uploads van mijn 78t.platen. Daar rolt de volgende top-8 uit van best bekeken berichten:

1  392  Curt Sachs: 2000 Jahre Musik (Parlophon, 1931)
2  389  Ernest Bour: Ravel L'enfant et les sortilèges (Columbia, 1947)
3  345  Leo Blech 6: Bellini, Wagner e.a. (Polydor, HMV)
4  270  Eugène Ysaÿe, Cincinnati S.O. (Columbia)
5  266  Fernand Oubradous, Eugène Bigot: Mozart fagotconcert (DG, 1936)
6  239  Artur Schnabel, Frederick Stock: Beethoven pi.c. no.5 (Victor, 1942)
7  224  Clara Haskil: Schumann Abegg var. + discografie (Philips, 1951)
8  220  Josef Wolfsthal, Hans Thierfelder: Beethoven vioolromance op.50 (Pol., 1925)

No. 1 t/m 5 komt niet in de download-top 10 voor.
Nu de top 5 van mijn bezoekers:

1  Verenigde Staten (24.098 bezoekers)
2  Nederland (11.447 bezoekers)
3  Frankrijk (8.543)
4  Verenigd Koninkrijk (8.068)
5  Duitsland (5.489)

Als we de statistieken bekijken blijkt dus dat mijn blog meer dan 2x vaker wordt bezocht door geïnteresseerden uit de Verenigde Staten dan uit Nederland! En dat voor een blog in het Nederlands... 

7 opmerkingen:

  1. Hartelijk gefeliciteerd, dat uw blog zo'n succes is. Ik vind het toch wel hoopgevend dat er toch nog relatief zoveel belangstelling is voor de historische opnamen, blijkbaar bieden die toch iets dat in een hoop nieuwer werk ontbreekt.
    Bedankt voor de mooie uploads van het afgelopen jaar, ik hoop er nog lang van te mogen genieten.
    Vriendelijke groet van Marc Muijzer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Marc! Ik hoop er nog lang mee door te kunnen gaan. Ik vind het ook belangrijk dat op die manier vergeten of bijna vergeten artiesten weer beluisterd kunnen worden, en dat er informatie over die mensen te vinden is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, bij gebrek aan commercieele waarde blijft helaas te veel historisch werk op de planken liggen, ik zie dat ook op het gebied van de jazz, ik ben wat vinyl aan het remasteren, uit de jaren 70 (Scott Hamilton, fantastische muziek). Relatief nieuw en nu al niet te verkrijgen op CD.
    Het is goed dat er mensen zijn, zoals u ook, die op eigen manier dat soort oude dingen toegankelijk maken voor een groter publiek.
    Daarnaast vind ik achtergrondinformatie over de musici en componisten ook erg interssant, ook bedankt hiervoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Marc, ja - eigenlijk ben ik ook niet zo geïnteresseerd in welke items de meeste downloads hebben - ik zou beter een lijst kunnen maken van items waarvan ik het meest blij ben ze weer in de schijnwerpers te zetten! Overigens vind ik dat bij jazz de aandacht en waardering voor historische opnamen zeer veel groter is dan bij klassieke muziek, en ook over het algemeen veel beter gedocumenteerd en verkrijgbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. P.S. mogen we wellicht een jazzblog van jou verwachten? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik lees je vraag nu pas eigenlijk. Ja, dat lijkt me wel heel leuk om te doen, zeker van materiaal dat niet commercieel (meer) digitaal te verkrijgen is.
    Op dit moment heb ik niet veel tijd, ik combineer een baan met een leven als uitvoerend jazzmuzikant, ga binnenkort naar Engeland.
    Daarnaast moet ik ook eventjes uitzoeken hoe dat werkt, een blog aanmaken en een account om files naar te uploaden en zo.
    Maar ik zal er zeker mijn gedachten over laten gaan.


    Groet van Marc Muijzer.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik denk dat dat verschil tussen historische jazz opnamen en opnamen uit de klassieke muziek voornamelijk voortkomt uit het feit dat jazz een geimproviseerde kunst is en daardoor de historische figuren als onherhaalbaar worden gezien.
    Klassieke muziek daarintegen wordt door het publiek meer als reproducerende kunt gezien, dus waarom naar een ruisende plaat luisteren waarop Rachmaninov Chopin speelt, terwijl dezelfde muziek ook in goed hedendaags geluid te verkrijgen is ? Een opvatting die ik absoluut niet deel, juist ook in klassieke muziek waren er ook grote persoonlijkheden en tijdsbeelden die historische opnamen daarvan onvervangbaar interessant maken.

    BeantwoordenVerwijderen