zondag 31 oktober 2010

Röntgen Kwartet 2: Mozart KV 458 (78t. Elite Special) 1946


Het Röntgen Kwartet met het strijkkwartet van Mozart in B KV 458 (Jachtkwartet). Helaas zit er een slag in de platen, dus ook na wat bewerkingen is een licht gebonk in het begin van de plaatkanten helaas niet te vermijden. De bezetting is dezelfde als bij de vorige post van dit kwartet: Joachim Röntgen (1906-1989) was de eerste violist van het Röntgen-kwartet dat hij in 1940 oprichtte. De andere leden waren Piet Nijland (1916-2001), tweede viool; Wim de Zoete, altviool, en Cornelis Preuyt (1913-1975), cello. De opname is in 1946 gemaakt in Zwitserland.

Wolfgang Amadeus Mozart: Strijkkwartet in Bes KV 458 ("Jagdquartett")
1  allegro vivace assai   6:21
2  menuetto, moderato   4:01
3  adagio   6:28
4  allegro assai   4:04
Röntgen Kwartet
78t 30 cm: Elite Special 7035-7   (3270-5)
Opname: 1946 
Totale duur: 20:54

Download flac
Download mp3

zaterdag 30 oktober 2010

Josef Wolfsthal 1 - Beethoven Romance op.50 (Polydor, 1925)


Een akoestische opname van de vioolromance in F op.50 van Beethoven, gespeeld door de flamboyante violist Josef Wolfsthal, begeleid door het orkest van de Berlijnse Staatsoper o.l.v. Hans Thierfelder.
Josef Wolfsthal (1899-1931): in Wenen geboren, zijn ouders kwamen uit Galicië. Eerst lessen van zijn vader, daarna  van z'n 10e tot z'n 16e van Carl Flesch. Debuut in Berlijn in 1916 samen met Carl Flesch (dubbelconcert van Bach). Eerste violist in Bremen, Stockholm, en vanaf 1921 van het orkest van de Staatsoper in Berlijn. Hij was een favoriet van Richard Strauss en is te horen op opnamen waarin Strauss dirigeert: diens eerste opname van ein Heldenleben en in Le Bourgeois Gentilhomme, m.n. in de Dans van de Kleermakers. Op z'n 26ste werd hij leraar bij de Berliner Hochschule. Sinds 1928 samen met Max Strub eerste violist in het orkest van de Kroll opera, met Otto Klemperer als dirigent. Hij vormde een trio met Leonid Kreutzer en Gregor Piatigorsky, had naar Amerika gekund met Vladimir Horowitz en Piatigorsky, maar verknalde de auditie. In 1929 maakte hij deel uit van een strijktrio met Paul Hindemith, altviool, en Emanuel Feuermann, cello. Hij stierf februari 1931 aan influenza, gecombineerd met een longontsteking. 


Ludwig van Beethoven: Romance voor viool en orkest no.2 in F op.50    9:04
Josef Wolfsthal, viool
Orkest van de Berliner Staatsoper o.l.v. Hans Thierfelder
78t 30 cm: Polydor 69794   (B 27597/8)   869/70 az
Opname 1925

Download mp3

donderdag 28 oktober 2010

Albert Wolff 4: Debussy, Rimsky-Korsakov, Moussorgsky, Méhul (Polydor, 1929-1931)


Een vierde post met Polydor 78t.platen van de Franse dirigent Albert Wolff (1884-1970), die van 1928-1934 eerste dirigent van de Association des Concerts Lamoureux de Paris was.

1  Claude Debussy: Prélude à l'après-midi d'un faune   8:27
    met Jean Boulze, fluit
    78t 30 cm: Polydor 66892   (B 21183-4)   1694/5 BM
    Opname 1929

2  Claude Debussy: Nocturne no.1: Nuages   7:28
    78t 30 cm: Polydor 66989   (F 20095/6)   1858 / 1859½ BMP
    Opname 1930

3  Nicolai Rimsky-Korsakoff: "Le coq d'or": Cortège de noces   3:06
    78t 30 cm: Polydor 670010 B (1714 BM)
    Opname 1929

4  Modest Moussorgsky: Une nuit sur le Mont-Chauve   9:30
    78t 30 cm: Polydor 566006 (A/B) (1715½; 1716 BM)
    Opname 1929

5  Étienne Méhul: "Jeune Henri": Ouverture   9:55
    78t 30 cm: Polydor 67026 (F 20128/9  2020/1 BMP)
    Opname 1931

Download mp3

donderdag 21 oktober 2010

Hirt Trio: Brahms Trio in C op. 87 (1929)


Franz-Joseph Hirt (Luzern 1899-?), Zwitsers pianist, studeerde bij zijn moeder, Josephine Hirt-Kopp, die een leerlinge was van Clara Schumann. Vervolgde zijn studie later in Bazel bij H. Huber en E. Levy, daarna bij Egon Petri en Alfred Cortot. Volgde de dirigeercursus van Felix Weingartner. Werd in 1919 leraar aan  het Conservatorium te Bern, waar hij vanaf 1930 een masterclass leidde. Hij gaf daar o.a. les aan de Zwitserse componist-pianist Jean Perrin (1920-1989). Ook maakte hij veel toernees, o.a. met Maurice Ravel, Hans Pfitzner, Arthur Honegger en Paul Hindemith. Hij speelde behalve het klassieke repertoire veel moderne Franse muziek: Fauré, Debussy, Ravel, Messiaen. Om die reden werd hij benoemd tot Officier de l'Académie (1927), en Officier de la Légion d'honneur (1957). Hij werd door Alfred Cortot benoemd als Professeur délégué de l'Ecole Normale de Musique in Parijs.
Hirt gaf de eerste uitvoering in Europa van het pianoconcert van Hindemith (1948). Hij was jurylid van de internationale wedstrijden te Scheveningen, Parijs en Genève. Schreef boeken: “Die Entwicklung der besaiteten Tasteninstrumenten" (1948) en "Meisterwerke des Klavierbaues" (1955).
De violist is waarschijnlijk Alphonse Brun (1888-?), Zwitsers violist, studeerde bij Adolf Busch en Carl Flesch. Hij werd in 1912 leider van het "Musikgesellschaft Orchester" te Bern, en in 1925 directeur van de muziekschool van Bern.

Johannes Brahms: Trio in C op.87
Hirt Trio: Franz-Joseph Hirt, Brun, Lehr
1  allegro   8:02
2  andante con moto   6:50
3  scherzo   3:17
4  finale   5:27
78t 30 cm: Polydor 95286-9   (B 29292-8)   106-112 BO
Opname: 1929
Totale duur: 23:36

Wolfgang Amadeus Mozart: Trio no.5 in G: andante   3:28
Hirt Trio: Franz-Joseph Hirt, Brun, Lehr
78t 30 cm: Polydor 95289   (B 29299)   113 BO
Opname: 1929

maandag 18 oktober 2010

Eugène Ysaÿe: Violin + Cincinnati Symph.Orch.

Eugène Ysaÿe

Eugène Ysaÿe (1858-1931), Belgisch violist, componist, dirigent, geboren te Luik. Hij begon op z'n 5e met de viool, kreeg les van zijn vader, ging als 7-jarige naar het Conservatorium maar dat lukte niet. Op z'n 12e hoorde de beroemde Henri Vieuxtemps hem spelen en was zo onder de indruk dat hij regelde dat Eugène opnieuw werd toegelaten tot het conservatorium in Luik. Daar kreeg hij zowel les van Henryk Wieniawski als van Henri Vieuxtemps. Eugène hoort dus tot de Franco-Belgische stijl van vioolspelen i.t.t. de Russische school van Leopold Auer en de Duitse school van Joseph Joachim. In 1898 haalde hij z’n diploma.
In 1886 had hij al het Ysaÿe Strijkkwartet opgericht, dat o.a. de première speelde van het Strijkkwartet van Debussy. Op z’n 27ste startte zijn solistencarrière, vanaf z’n 28ste gaf hij les op het Brussels Conservatorium. De beroemde altviolist William Primrose, en de violisten Nathan Milstein en Louis Persinger hebben o.a. les van hem gehad.
Zijn concerttournees brachten hem in Europa, Rusland en de Verenigde Staten.
Veel componisten hebben werk aan hem opgedragen, zoals Claude Debussy (strijkkwartet), Camille Saint-Saëns, César Franck (vioolsonate, als huwelijkscadeau), en Ernest Chausson (Poème, vioolconcert).
Door gezondheidsproblemen kwam het accent op den duur meer op lesgeven, dirigeren en componeren te liggen. Hij componeerde o.a. 6 sonates voor viool solo op.27, 8 vioolconcerten, 1 opera, "Piére li houyeû" (Peter de mijnwerker) in 1931, een opera in Waalse taal.

Van 1918 tot 1922 dirigeerde hij het Cincinnati Symphony Orchestra en maakte ook opnamen met dit orkest. Ysaÿe leed aan suikerziekte, waaraan hij uiteindelijk in 1931 overleed. De  internationale Eugène Ysaÿe vioolcompetitie werd te zijner ere in 1937 in het leven geroepen, die na 1951 overging in het Koningin Elizabeth Concours. Ysaÿe is twee keer getrouwd geweest: eerst met Louise Ysaÿe en na haar dood in 1924 met de 44 jaar jongere violiste Jeanette Dincin, leerlinge van o.a. Leopold Auer en Otakar Sevcik. Hij had haar ontmoet in zijn periode als dirigent van het Cincinnati Symphony Orchestra. Ysaÿe heeft Koningin Elizabeth vioolles gegeven, na zijn dood nam zijn weduwe die taak over.
1  Henri Vieuxtemps: Rondino op.32   5:01
    Eugène Ysaÿe, viool + pianobegeleiding
    78t 30 cm: Columbia 7110   (36523)


2  Anton Rubinstein: Monastery bells, cloister scene op.10 no.22   3:56
3  Pietro Mascagni: uit "Cavalleria Rusticana": intermezzo sinfonico   3:37
    Cincinnati Symphony Orchestra o.l.v. Eugène Ysaÿe
    78t 30 cm: Columbia Tricolor A 6193   (49698/49824)



zaterdag 16 oktober 2010

Andreas Weissgerber: Odeon (1923). en discografie

Andreas Weissgerber (tek. Lovis Corinth)

Andreas Weissgerber (1900-1941): violist, geboren in Volo (Griekenland), maar zijn (Joodse) familie was afkomstig uit Sadagura (bij Czernowitz in the Bukovina, aan de rand van het vroegere Oostenrijk-Hongarije). Hij maakte als 7-jarige een tournee door de Balkan en trad als wonderkind met veel succes op in het Ottomaanse Rijk. Toen hij een keer in Constantinopel speelde voor Sultan Abdul Hamid II, kreeg hij 4 papegaaien! Andreas studeerde op conservatoria in Budapest bij Jenö Hubay (1858-1937; ook de leraar van o.a. Joseph Szigeti), in Wenen, en in Berlijn (bij Issay Barmas). Hij speelde als vioolvirtuoos in Duitsland, Azië, Afrika en de Verenigde Staten. In 1923 heeft hij enkele opnamen gemaakt met de beroemde pianist Eugen d’Albert (1864-1932).

Overgehaald door Bronuslav Huberman en de broer van Andreas, Joseph (cellist), die al in 1933 naar Palestina was gegaan, ging hij in 1935 naar Palestina om deel uit te maken van het Palestijns Symfonie Orkest. Na nog één bezoek aan Duitsland, met concerten in Berlijn, Hamburg verliet hij Duitsland in begin 1936 voorgoed. In 1941 is hij in Tel Aviv overleden aan een hartaanval.
Er is in 1935 een geluidsfilm gemaakt met Andreas Weissgerber in de hoofdrol, “Shir Ivri”(Hebrew Melody), gemaakt door Helmar Lerski. De shots buiten werden gefilmd in de Oude stad van Jeruzalem in de winter van 1934-35. De soundtrack werd in de studio van de Tobis-Klangfilm in Berlijn opgenomen. Men dacht dat de film verloren was gegaan, maar die werd in de nalatenschap van zijn broer aangetroffen en is op een DVD uitgebracht.

Op de zeer informatieve en grondig gemaakte blog Mes musiques régénérées (Jewish Music), gewijd aan Joodse muziek met een nadruk op de oorlogsperiode, is ook een discografie van Andreas Weissgerber te vinden. Deze is niet compleet want ik heb een akoestisch opgenomen 78t Odeon van Andreas Weissgerber, met Michael Raucheisen als pianist, die niet genoemd is. De opname hiervan voeg ik bij deze post. De plaat is in slechte staat, met name aan het begin van de plaatkanten, maar gezien de zeldzaamheid wil ik hem toch laten horen. De 78t.plaat is in ieder geval aan de nummering gezien ca. 1923 opgenomen.
Ik heb toestemming van de maker van de blog van Mes musiques régénérées om de discografie op deze blog te zetten, waarvoor mijn dank! Merci pour le consentement!


Discografie van Andreas Weissgerber

Vox

Vox 6277-A: (01/1926)
Brahms-Joachim: Ungarischer Tanz Nr. 7
Vox 6277-B: (01/1926)
Schumann-Brahms: Der Vogel als Prophet
+ Karol Szreter, Förster-Flügel

Vox 06337-A/B : (03/1927)
Beethoven: Trio B-dur op.11: adagio / thema + variaties  (03/1927)
Weissgerber-Trio: Claudio Arrau, piano; Andreas Weissgerber, viool; Joseph Weissgerber, cello

Vox 06368-A:  (10-1927)
Schubert: Trio B-dur op.99: Scherzo
Vox 06368-B : (10-1927)
Schubert: Trio B-dur op.100: Scherzo x
Weissgerber-Trio: Claudio Arrau, piano; Andreas Weissgerber, viool; Joseph Weissgerber, cello
  
Odeon

Odeon Rxx 76 236 (xxB 6607)
Hubay: Hullánzo Balatón, Czardas
Odeon Rxx 76 237 (xxB 6610-III):
Brahms-Joachim: 2. + 5. Ungarischer Tanz
+ M. Raucheisen, piano

Odeon 80706 (xxB 6885), 13-10-1923
Beethoven: Sonata violin + piano no.5  (Spring) op. 24: 3 Scherzo 4 Rondo
Odeon 80707 (xxB 6884-3), 13-10-1923
Mozart: Sonata violin + piano no.19 KV 296, 2: Andante Sostenuto
+ Eugen d'Albert (1864-1932), piano

Odeon 78O 7512
Hubay: Csardas
Brahms-Joachim: Hungarian Dance 2, 5
+ O. Graef, piano

Odeon 78O 7513
Kreisler: Liebeslied, Liebesfreud
+ O. Graef, piano

Odeon R 55613/4 (78)
Paganini: ?
Le Streghe: Variations on a theme from the ballet Il noce di Benevento by F. X.     
    Süssmayr, in D major, M.S. 19 (Op. 8) [Arranged for violin and piano]
+ piano

Odeon O-7511 (12"), Berlin 1928
Wieniawski: Souvenir de Moscou, op.6
Sarasate: Zigeunerweisen, op.20
+ O. Graef, piano

Odeon O-4106 (10"), Berlin 1929
Poliakin: The canary
Poliakin: Imitation of drums
+ orch.
published under the name of "Edward Styx"

Decca

Sarasate: Zigeunerweisen
Wieniawski: Souvenir de Moscow
+ O. Graef, piano
Decca 78 25236

Lukraphon, ca. 03-1935

1117 A - Achron Joseph : Hebräische melodie (Film)
1117 B - Martini Francesco : Andantino
1118 A - Hubay Jenö : Czárdas (Ungarischer Tanz)
1118 B - Falla Manuel de : Spanischer Tanz aus La Vida Breve (Oper)
+ Kurt Sanderling, Klavier

Bear Family

“Beyond Recall”: A record of Jewish musical life in Nazi Berlin 1933 - 1938
Bear Family BCD 16030
ISBN : 3-89795-825-2 (11 CDs, 1 DVD)
Joseph Achron : Hebräische Melodie [Hebrew Melody, Shir Iwry] (DVD)
Jenö Hubay : Czárdas



De download:

1  Hubay: Hullánzo Balatón, Czardas    3:51
2  Brahms-Joachim: 2. + 5. Ungarischer Tanz    4:29
    Andreas Weissgerber, viool + Michael Raucheisen, piano
    78t 30 cm: Odeon Rxx 76 236/7   (xxB 6607 / 6610-3)
    Opname: 1923

vrijdag 15 oktober 2010

Max Fiedler: Brahms Symf. no.4 (Polydor 78t., 1930)


Max Fiedler (1859-1939) studeerde piano bij zijn vader en maakte zijn debuut als 10-jarige met het pianoconcert van Mozart KV 488. Hij studeerde verder bij de organist Gustav Albrecht, die een leerling was van Mendelssohn. In 1877 vervolgde hij zijn studie op het Conservatorium in Leipzig bij Carl Reinecke. Hij slaagde in 1882, samen met z’n vriend en collega Karl Muck. Hij was bevriend met Julius Spengel, een vriend van Brahms. Brahms zelf heeft hem eens gevraagd voor hem in te vallen om diens 2e pianoconcert te spelen, wat hij beleefd weigerde.
Fiedler ging les geven op het Conservatorium in Hamburg. In het seizoen 1885-6 trad hij voor het eerst op als dirigent,  met een door hemzelf gecomponeerde symfonie. Vanaf 1898 werd hij een veel gevraagd gastdirigent die hem naar Rusland (1898), Madrid (1899), Parijs (1901) Turijn (1904), Amerika (N.Y.Ph.O., 1905), Rome (1906, 1908) en Londen bracht (1907, 1908). Hij ontwikkelde een reputatie als Brahmsvertolker. Van 1908-12 dirigeerde Fiedler het Boston S.O., aanbevolen door Karl Muck. Daar werd hem verweten dat zijn interpretaties aan de oppervlakte waren. In 1912 keerde hij terug naar Duitsland, was actief als gastdirigent bij orkesten in Berlijn. In 1916 werd hij dirigent van het Orkest van Essen, als opvolger van Hermann Abendroth, die naar Keulen ging. Hij zorgde voor een breed repertoire en introduceerde nieuwe muziek van o.a. Szymanowski en Honegger. Bovendien organiseerde hij jsaarlijks een festival waarbij één componist centraal stond. In 1934 keerde hij terug naar Berlijn om het radio-orkest van Berlijn te dirigeren, in combinatie met dat van Hamburg. In 1939 deed hij een serie afscheidsconcerten in Berlijn en Essen, maar tegen het eind van dat jaar werd hij ziek en stierf vlak voor z’n 80ste verjaardag.

Plaatopnamen: op 2 ouvertures van Weber na allemaal Brahms-vertolkingen:
Symfonie no.2 in D op.73 (Polydor 22754-8)
Symfonie no.4 in e op.98 (Polydor 95356-61), 1930
Akademische Festouvertüre in c op.80  (Polydor 27271)
Pianoconcert no.2 in Bes op. 83 (2 delen): (Polydor 67567-70),  01-06-1939 (Elly Ney, pianiste).

Radio-opnamen:
Brahms vioolconcert in D op.77
Schumann symfonie no.1 in Bes op.38


    Johannes Brahms: Symfonie no.4 in e op.98
1  allegro non troppo   12:13
2  andante moderato   11:38
3  allegro giocoso   6:03
4  allegro energetico e passionato   10:36
    Orchester Staatsoper Berlin o.l.v. Max Fiedler
    78t 30 cm: Polydor 95356-61   (B 21268-78)
    Opname 1930
    Totale duur: 40:30

De "Filler", kant 12 van de 6 78t.platen, is het Buxbaum Quartett met een deel uit het 2e strijkkwartet van Brahms. Die voeg ik als extra toe.
Het kwartet is vernoemd naar Friedrich Buxbaum (1869-?), eerste cellist van het Weense Hofopera-orkest, en cellist in het Rosé - en Pollak-Buxbaum strijkkwartet.

Friedrich Buxbaum, Elisabeth Schumann, Arnold Rosé 1936

    Johannes Brahms: uit strijkkwartet no.2 in a op.51 no.2: 
5  quasi minuetto   4:12
    Buxbaum Quartett
    78t 30 cm: Polydor 95361   (B 29343)
    Opname 07-03-1928

woensdag 13 oktober 2010

Halina Czerny-Stefanska, piano (1949-1952)

Halina Czerny-Stefanska

Halina Czerny-Stefanska (1922-2001): Pools pianiste, afstammelinge van Carl Czerny (van haar vaders kant). Studeerde piano bij haar vader (Stanislaw Szwarcenberg-Czerny) en bij Alfred Cortot op de École Normale de Musique in Parijs. Daarna bij Józef Turczyński en Zbigniew Drzewiecki in Warschau. Ze won, samen met Bella Davidovich, in 1949 de eerste prijs van het Frédéric Chopin Concours in Warschau.
Halina jureerde bij diverse internationale pianocompetities, m.n. de Leeds -, Tchaikovsky -, Marguerite Long- Jacques Thibaud- en de Frédéric Chopin pianocompetitie.

In 1966 bracht EMI een opname van het eerste pianoconcert van Chopin uit, waarvan gesteld werd dat het om een onbekende opname van de Roemeense pianist Dinu Lipatti ging, geautoriseerd door Walter Legge, de dirigent Ernest Ansermet en de weduwe van Dinu Lipatti. Na radio-uitzending in 1981 reageerde een luisteraar dat het waarschijnlijk ging om een opname van Halina Czerny-Stefanska met als dirigent Václav Smetácek uit 1955. Onderzoek volgde, en het klopte. De “Lipatti”-opname werd teruggetrokken. Het hele verhaal staat uitgebreid hier beschreven, op een blog die helaas niet meer onderhouden wordt.

Het is uiteraard goed voor je bekendheid als je wordt vergeleken met een grootheid als Dinu Lipatti, maar hoe klinkt Halina Czerny-Stefanska nu zelf?
Je kunt een Youtube-filmje zien waarin ze de Mazurka op.68 no.2 van Chopin speelt.
In deze post Chopin-opnamen op 2 HMV 78t.platen uit 1949 en 1951. Verder voeg ik een opname toe van het pianoconcert van Mozart KV 488 uit 1952 op een 25cm LP van Supraphon.



    Frédéric Chopin:
1 Fantaisie-impromptu in cis op.66 (posth)   4:36
2 Wals in Es op.18   4:17
    Halina Stefanska, piano
    78t 30 cm: HMV C 3968   (2EA 14368/9)
    Opname 12-10-1949

    Frédéric Chopin:
3 Mazurka in a op.17 no.4   4:01
4 Mazurka in Bes op.7 no.1   4+5: 4:01
5 Mazurka in C op.68 no.1
    Halina Stefanska, piano
    78t 30 cm: HMV C 4143   (2EA 15620/1) 
    Opname 20-05-1951

    Wolfgang Amadeus Mozart: Pianoconcert no.19 in A KV 488
1  allegro   11:31
2  andante   5:56
3  presto   7:43
    Halina Czerny-Stefanska, piano
    Tsjechisch Philharmonisch Orkest o.l.v. Karel Ancerl
    LP 25cm: Supraphon D-20092
    Opname 04-12-1952
    Duur: 25:10

Download mp3

dinsdag 12 oktober 2010

Arthur de Greef, Landon Ronald: Franck Variations Symphoniques (1922)

Arthur de Greef

Arthur de Greef (1862-1940): Belgisch pianist en componist. Als jongen ging hij in 1873 naar het Koninklijk Conservatorium  te Brussel en studeerde daar in 1879 – nog maar pas 17 jaar – af met een Premier Prix  voor piano, tegelijk met Isaac Albeniz. Voor verdere studie ging hij naar Franz Liszt in Weimar, waar hij twee jaar bleef. Daarna reisde hij als concertpianist door Europa en Noord-Amerika. Ook gaf hij samen met Camille Saint-Saëns een reeks pianoconcerten. 
Hij raakte bevriend met Edvard Grieg, die hem “de beste uitvoerder van mijn muziek die ik ooit ben tegengekomen” noemde, hoewel uit andere bronnen zou blijken dat hij datzelfde van de Australisch-Engelse pianist/componist Percy Grainger heeft gezegd. De Greef is in ieder geval de eerste die het complete pianoconcert van Grieg heeft opgenomen. 
Sinds 1887 heeft hij jarenlang les gegeven aan het Conservatorium in Brussel, tot zijn gezondheid dat niet meer toeliet.
Vanaf zijn dertigste begon De Greef met componeren. Hij componeerde in een post-romantische stijl, maar zijn composities worden nauwelijks uitgevoerd. Zijn 2 pianoconcerten behoren tot zijn bekendste werken.


César Franck: Variations Symphoniques
Arthur de Greef, piano
Royal Albert Hall Orch. o.l.v. Landon Ronald
78t 30 cm: HMV D 697-8   (05721-4) 
Cc 1332-5; 1333-2; 1334-1; 1335-2
Opname: 15-05-1922
Duur: 14:26

zondag 10 oktober 2010

Amsterdams Duo (Nap de Klijn, Alice Heksch) - Mozart KV 526 (1950)


In deze eerdere post is een recensie te lezen van Lex van Delden uit 1950 van deze Mozart opname van het Amsterdams Duo: Nap de Klijn (1909-1979) en  zijn vrouw Alice Heksch (1912-1957) op het Zwitserse label Elite Special. Een prachtige uitvoering die m.i. de tand des tijds prima kan doorstaan.
Als extra 2 sonates van Domenico Scarlatti gespeeld door Alice Heksch op een 25 cm Elite Special 78t.plaat.

    Wolfgang Amadeus Mozart: Vioolsonate in A KV 526
1  molto allegro   4:27
2  andante   6:54
3  presto     6:20
    Amsterdams Duo: Nap de Klijn, viool; Alice Heksch, piano
    78t 30 cm: Elite Special 7069-70 (4404-7) 
    Opname 1950
    Totale duur: 17:41



    Domenico Scarlatti: "Sonate in E 1./2.Teil" 
4  Sonate in E Kk.380 (ingekort)  2:44
5  Sonate in E Kk.?   2:52
    Alice Heksch, piano
    78t 30 cm: Elite Special 8982 (4485-6) 
    Opname 1950

Download mp3

vrijdag 8 oktober 2010

Clara Haskil discografie 78t + Schumann Abegg var. Philips 78t

Clara  Haskil
Hier volgt een discografie van de 78t.platen van de Roemeense pianiste Clara Haskil (1895-1960), gebaseerd op de gegevens van de CHARM database. Deze lijst is hoogst waarschijnlijk niet compleet: ik heb zelf een 78t.plaat van haar (Philips Schumann Abegg variations) die niet in deze lijst voorkomt. Deze plaat voeg ik als mp3 aan deze post toe. Ik hou me aanbevolen voor aanvullingen.


Catalogue: Gray

Frédéric Chopin: Mazurka ?,
Date: 1927-07-07
Label: Columbia (WLX 87 Take: 1,2), unissued


Domenico Scarlatti: Caprice
Date: 1927-07-11

Label: Columbia (WL 547), unissued


Frédéric Chopin:?, Mazurka ?

Date: 1927-07-20

Label: Columbia (WLX 93 Take: 1,2), unissued



Antonio Soler: Sonata en re maj

Date: 1934-01-23; Paris, Polydor Studio No. 1
Label: Polydor (bdp 5847), unissued

Joseph Haydn: Variations in F minor, op. 83
Date: 1934-01-23; Paris, Polydor Studio No. 1
Label: Polydor 522864 (bdp 5848-9)

Giovanni Battista Pescetti: Sonata en do min
Date: 1934-01-23; Paris, Polydor Studio No. 1
Label: Polydor (bdp 5856), unissued

Domenico Scarlatti: Sonata in B major
Date: 1935-06-19; Paris, Polydor Studio No. 2
Label: Polydor 522864 (wpp 1886)

Johann Gottlieb Graun: Gigue
Date: 1935-06-19; Paris, Polydor Studio No. 2
Label: Polydor 522864 (wpp 1887)

Giovanni Battista Pescetti: Sonate en do min.
Date: 1935-11-10; Paris
Label: Polydor 522863 (bdp 5856)

Antonio Soler: Sonate en re maj
Date: 1935-11-10; Paris
Label: Polydor 522863 (bdp 5847)

Robert Schumann: Theme and variations on Abegg, op. 1
Date: 1935-11-11; Paris
Label: Polydor (hpp 4092-3), unissued

Robert Schumann: Theme and variations on Abegg, op. 1
Date: 1938-04-04; Paris
Label: Polydor 561121 (hpp 4092-3)

Ludwig van Beethoven: Piano Concerto No. 4 in G major, op. 58,
London Philharmonic Orchestra, Conductor: Carlo Zecchi
Date: 1947-07-04
Label: Decca K1944-7 (AR 11426-33)

Robert Schumann:  "Waldszenen"
Decca AK.2110-1 (AR 11673-76)
Date: 1947-10-18

Robert Schumann: Theme and variations on Abegg, op. 1
Philips A 11213 G (AA 11213.1/2 G)
Date: 1951

Opmerkingen:
1. In 1927 heeft Clara Haskil dus 3 opnamen gemaakt voor Columbia die niet zijn uitgebracht.
2. Met de nummering van de Polydor opnamen Haydn uit 1934 en de Scarlatti/Graun opname uit 1935 is wat vreemds: de Polydors uit 1935 die wel zijn uitgebracht, hebben hetzelfde catalogusnummer als die uit 1934: 522864!
3. Verder zijn de Schumann Abegg-variaties die in 1938 werden uitgebracht, aan de matrijsnummers te zien dezelfde als de niet uitgebrachte Polydor-opname uit 1935. Dus kennelijk gaat het om maar één opname, n.l. die uit 1935.
4. Wat verder opvalt: de repertoirekeuze: totaal geen Mozart, terwijl ze in de jaren '50 beschouwd werd als de ideale Mozartvertolkster.



Robert Schumann: Abegg variaties op.1 in F
Clara Haskil, piano
78t 30 cm: Philips A 11213 G (AA 11213.1/2 G)
Opname 1951

Download mp3

maandag 4 oktober 2010

Albert Wolff 3 - España! (78t. Polydor 1930-1933)


Opnieuw opnamen van de dirigent Albert Wolff (1884-1970), met de Association des Concerts Lamoureux te Parijs, van welk orkest hij in de periode 1928-1934 eerste dirigent was.


Rimsky-Korsakov

Nicolai Rimsky-Korsakov (1844-1908) was van adellijke familie. Hij werd in 1871 aangesteld als hoogleraar compositie en instrumentatie aan het conservatorium te Sint-Petersburg. Veel belangrijke componisten kregen bij hem les, onder anderen Anatoli LjadovAnton ArenskiAleksander GlazoenovOttorino RespighiNikolai Mjaskovski, Igor Stravinsky en Sergej Prokofjev. Hij maakte deel uit van het Machtige hoopje (met Balakirev, Borodin, Moussorgsky en Cui), wat zich inzette voor nationalistische muziek. Hij schreef o.a. 15 opera's, 2 symfonieën, symfonische gedichten (w.o. Shéhérazade), zo'n 60 liederen en veel bewerkingen van Russische volksliederen.  

Emmanuel Chabrier

Emmanuel Chabrier (1841-1894) studeerde aanvankelijk rechten en werkte van 1861 tot 1880 bij het ministerie van Binnenlandse Zaken in Parijs. Chabrier was een bewonderaar van Wagner. Hij zat middenin het Franse culturele leven, was o.a. bevriend met de dichter Paul Verlaine, de schrijver Emile Zola, de schilders Monet en Manet, de componisten Chausson, Fauré en d'Indy. Hij had een indrukwekkende verzameling impressionistische schilderijen. Hij componeerde opera's, liederen en pianomuziek van hoge kwaliteit, maar was het bekendst door o.a. de Capriccio Espagnol. 


Maurice Ravel

Maurice Ravel (1875-1937): Frans componist. De Rhapsodie Espagnole behoort tot zijn vroege werken, evenals de kleine opera l'Heure espagnole en de beroemde Pavane pour une infante défunte (zie vorige post van Albert Wolff). 



Albert Wolff, Association des Concerts Lamoureux:


1  Nicolai Rimsky-Korsakov: Capriccio Espagnol op.34  (1887)    13:50
    78t 30 cm: Polydor 67009 A/B; 67010 A   1803-5 BMP
    Opname 1930

2  Emmanuel Chabrier: España, Rhapsodie (1883)    6:30
    78t 30 cm: Polydor  67040   2085/6 BMP
    Opname 1932

3  Maurice Ravel: Rhapsodie Espagnole (1907-8)    15:47
    78t 30 cm: Polydor 67052-3   2213/4, 2239-40 BMP
    Opname 1933
   Download mp3