maandag 13 december 2010

Felix Weingartner 1: Beethoven Symf. no.7 (Columbia, 1923-24) + ak. discografie

Felix Weingartner
Felix Weingartner (1863-1942): Oostenrijks dirigent, componist, pianist en schrijver. Had les van o.a. Franz Liszt in Weimar, die hem ook steunde in het uitvoeren van zijn eerste opera Sakuntala. Er is uitgebreide informatie te vinden over Weingartner op Wikipedia en nog uitgebreider op http://www.classicalrecordings.org/zweingartner/index.html. Een dirigent, dichter in de sfeer van Toscanini dan in de sfeer van Furtwängler. Een hekel aan overdreven geromantiseer en tempi e.d., om die reden felle kritiek op Hans vond Bülow. Verfrissend, zeker gezien de tijd waarin hij dirigeerde. Zijn naam dreigt ten onrechte meer in de vergetelheid te geraken. De komende tijd zal ik regelmatig opnamen van hem op deze blog plaatsen.
In 1910 en 1913 nam hij enkele platen op met zijn 3e vrouw Lucille Marcel (hij is in totaal 5 keer getrouwd geweest) en nog 2 orkestplaten in 1914. Vanaf juni 1923 tot februari 1940 heeft hij veel complete werken voor Columbia opgenomen. Hij is de eerste dirigent die alle 9 symfonieën van Beethoven heeft opgenomen. De dirigenten Paul Sacher en Josef Krips hebben les gehad van Weingartner.


Discografie van de akoestische opnamen van Felix Weingartner:
Discography from the acoustic recordings from Felix Weingartner: 

Felix Weingartner: Schäfers Sonntagslied
Felix Weingartner: Frühlingsgespenster
Lucille Marcel, zang; + orkest 
Gramophone Company 2-43384/5 (11869/70), opname Wenen 06-1910

Felix Weingartner: Du bist ein Kind
Giuseppe Verdi: Otello: Ave Maria
Lucille Marcel, zang; Columbia Symph. Orch. 
Columbia A 5482 (36608/22), opname New York 19-02-1913 / 24-01-1913

Richard Wagner: Tristan und Isolde: Liebestod
Carl Maria von Weber, orch. Felix Weingartner: Aufforderung zum Tanz
Columbia Symph. Orch. 
Columbia A 5464 (36611/2), opname New York 19-02-1913

Richard Wagner: Die Walküre: Feuerzauber
Peter I. Tchaikovsky: Symf. no.6 Pathétique: mov.1 (deel)
Columbia Symph. Orch. 
Columbia A 5594 (36914/5), opname New York 23-03-1914

Georges Bizet: Carmen: Prelude 1e acte; intermezzo 4e acte
Georges Bizet: L'Arlésienne suite: prélude + adagietto
Columbia Symph. Orch. 
Columbia A 5559 (36916/7), opname New York 23-03-1914

Ludwig van Beethoven: Symf. no.7 in A  op.92
London Symph. Orch.
Columbia L 1480-4 (AX 35-43), opname London 01-06-1923, 06-11-1924

Felix Weingartner: Der Sturm: scherzettino - Spuk neckender geister
London Symph. Orch.
Columbia L 1484 (AX 44), opname London 01-06-1923

Ludwig van Beethoven: Symf. no.8 in F op.93
London Symph. Orch.
Columbia L 1538-41 (AX 243-9), opname London 27-11-1923

Felix Weingartner: Der Sturm: Entr'acte, Ferdinand und Miranda
London Symph. Orch.
Columbia L 1541 (AX 259), opname London 28-11-1923

Johannes Brahms: Symf. no.1 in c op.68
London Symph. Orch.
Columbia L 1596-1600 (AX 250-2;379-85), opname London 28-11-1923, 21-03-1924

Wolfgang Amadeus Mozart: Symf. no.39 in Es KV 543
London Symph. Orch.
Columbia L 1563-5 (AX 253-8), opname London 28-11-1923

Ludwig van Beethoven: Symf. no.5 in c op.67
London Symph. Orch.
Columbia L 1640-3 (AX 725-32), opname London 06 + 07-11-1924


In deze post horen we het eerste complete werk dat hij heeft opgenomen: Beethoven's zevende, met een interessante filler: een dansje uit Der Sturm, een orkestsuite, één van de vele composities van Weingartner zelf (zie foto label). 

Ludwig van Beethoven: Symf. no.7 in A, op.92
1  poco sostenuto - vivace   11:11
2  allegretto   7:55
3  presto - assai meno presto   6:15
4  allegro con brio   6:39
London Symph. Orch.
78t 30 cm: Columbia L 1480-4   (AX 35-43) 
Opname Londen, 01-06-1923, 06-11-1924 (kant 3+4 opnieuw)
Totale tijd: 32:00

Felix Weingartner: Der Sturm
5  scherzettino - Spuk neckender Geister   3:23
London Symph. Orch.
78t 30 cm: Columbia L 1484   (AX 44)
Opname Londen, 01-06-1923

Download mp3

4 opmerkingen:

  1. Satyr...my mother worked in a record store, many years ago. I remember seeing many of the Weingartner recordings on 78 rpm, back then. I think he, and Furtwangler, were the "big names" at that time. Thanks for the post!

    Gil

    BeantwoordenVerwijderen
  2. A set I did a test-transfer of a year or so back - but was spending too much time trying to eradicate all the tiny blemishes! "The Tempest" music is very quaint (or should that be 'banal': a bit like Klemperer's 'Merry Waltz').
    I suspect these Weingartner's were indeed big-sellers, in their day (also have the 5th in the acoustic-series) - as have so many of the later sets (Beethoven/Brahms) on Columbia electricals.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. That's a very nice memory, GilinAZ! Thanks for your reaction!
    Tin-Ear, Weingartner was very convinced about his capacities as a composer, but I agree with you that this Storm dance sounds quite banal and 'altmodisch'. I'll do the acoustic 5th and the Mozart 39th, unfortunately I have an incomplete and damaged Beethoven 8th...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. My thanks too for this Beethoven 7. Though the first movement is a bit lacking in energy, it is a fine account of it; and then the other movements make up for anything missing in the first! I think I'm beginning to 'get' Weingartner, & we are all fortunate to have people like you, Satyr (& Shellackophile) to make these recordings available to us!!

    I thought you might find thhis article in Gramophone interesting (and familiar!): http://www.gramophone.co.uk/features/focus/shelving-the-shellac

    BeantwoordenVerwijderen