vrijdag 15 oktober 2010

Max Fiedler: Brahms Symf. no.4 (Polydor 78t., 1930)


Max Fiedler (1859-1939) studeerde piano bij zijn vader en maakte zijn debuut als 10-jarige met het pianoconcert van Mozart KV 488. Hij studeerde verder bij de organist Gustav Albrecht, die een leerling was van Mendelssohn. In 1877 vervolgde hij zijn studie op het Conservatorium in Leipzig bij Carl Reinecke. Hij slaagde in 1882, samen met z’n vriend en collega Karl Muck. Hij was bevriend met Julius Spengel, een vriend van Brahms. Brahms zelf heeft hem eens gevraagd voor hem in te vallen om diens 2e pianoconcert te spelen, wat hij beleefd weigerde.
Fiedler ging les geven op het Conservatorium in Hamburg. In het seizoen 1885-6 trad hij voor het eerst op als dirigent,  met een door hemzelf gecomponeerde symfonie. Vanaf 1898 werd hij een veel gevraagd gastdirigent die hem naar Rusland (1898), Madrid (1899), Parijs (1901) Turijn (1904), Amerika (N.Y.Ph.O., 1905), Rome (1906, 1908) en Londen bracht (1907, 1908). Hij ontwikkelde een reputatie als Brahmsvertolker. Van 1908-12 dirigeerde Fiedler het Boston S.O., aanbevolen door Karl Muck. Daar werd hem verweten dat zijn interpretaties aan de oppervlakte waren. In 1912 keerde hij terug naar Duitsland, was actief als gastdirigent bij orkesten in Berlijn. In 1916 werd hij dirigent van het Orkest van Essen, als opvolger van Hermann Abendroth, die naar Keulen ging. Hij zorgde voor een breed repertoire en introduceerde nieuwe muziek van o.a. Szymanowski en Honegger. Bovendien organiseerde hij jsaarlijks een festival waarbij één componist centraal stond. In 1934 keerde hij terug naar Berlijn om het radio-orkest van Berlijn te dirigeren, in combinatie met dat van Hamburg. In 1939 deed hij een serie afscheidsconcerten in Berlijn en Essen, maar tegen het eind van dat jaar werd hij ziek en stierf vlak voor z’n 80ste verjaardag.

Plaatopnamen: op 2 ouvertures van Weber na allemaal Brahms-vertolkingen:
Symfonie no.2 in D op.73 (Polydor 22754-8)
Symfonie no.4 in e op.98 (Polydor 95356-61), 1930
Akademische Festouvertüre in c op.80  (Polydor 27271)
Pianoconcert no.2 in Bes op. 83 (2 delen): (Polydor 67567-70),  01-06-1939 (Elly Ney, pianiste).

Radio-opnamen:
Brahms vioolconcert in D op.77
Schumann symfonie no.1 in Bes op.38


    Johannes Brahms: Symfonie no.4 in e op.98
1  allegro non troppo   12:13
2  andante moderato   11:38
3  allegro giocoso   6:03
4  allegro energetico e passionato   10:36
    Orchester Staatsoper Berlin o.l.v. Max Fiedler
    78t 30 cm: Polydor 95356-61   (B 21268-78)
    Opname 1930
    Totale duur: 40:30

De "Filler", kant 12 van de 6 78t.platen, is het Buxbaum Quartett met een deel uit het 2e strijkkwartet van Brahms. Die voeg ik als extra toe.
Het kwartet is vernoemd naar Friedrich Buxbaum (1869-?), eerste cellist van het Weense Hofopera-orkest, en cellist in het Rosé - en Pollak-Buxbaum strijkkwartet.

Friedrich Buxbaum, Elisabeth Schumann, Arnold Rosé 1936

    Johannes Brahms: uit strijkkwartet no.2 in a op.51 no.2: 
5  quasi minuetto   4:12
    Buxbaum Quartett
    78t 30 cm: Polydor 95361   (B 29343)
    Opname 07-03-1928

9 opmerkingen:

  1. Thank you so much! Do you have plans to lay Academic Overture and Second Symphony?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. My pleasure! No, I don't have plans because I don't have these records... I'm sorry.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sorry ... His rendition of the Fourth Symphony brilliant!

    By the way, has long wanted to say that your website - it's an amazing place where Compiled interesting patterns rarity as recording, and just good quality and performance.

    I would like to know what records you are going to please us at the end of this week, next week?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Be surprised! But one of my purposes is 78s from the Dutch Röntgen String Quartet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Satyr,

    This is indeed a surprise! Fiedler was a conductor of the Boston SO and I've been curious to hear something by him. I thank you much for this!

    Fred

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Satyr,

    Got around to listening and this is terrific historical document. The phrasing alone is remarkable...certainly from another place and time albeit from Brahms himself I would imagine.

    Thanks again,

    Fred

    BeantwoordenVerwijderen
  7. And I must thank you for the filler, which as a lover of chamber music I was very interested to hear!

    Nick

    BeantwoordenVerwijderen
  8. I would like to echo Nick's comment.
    I've looked everywhere to hear the
    Buxbaum Quartett! Thanks and please
    do post more of their records if
    you have any.

    Andrew

    BeantwoordenVerwijderen